.
اطلاعات کاربری
درباره ما
دوستان
خبرنامه
آخرین مطالب
لینکستان
نظر سنجی
دیگر موارد
آمار وب سایت

 

دانلود مقاله Net GIS

این فایل آموزشی توسط جناب آقای دکتر قراگوزلو در زمینه کاربرد شبکه در جی آی اس معرفی شده است.

فرمت فایل : PDF

حجم فایل : 15.7 مگابایت

برای دانلود فایل به ادامه مطلب بروید. 



:: برچسب‌ها: دانلود , مقاله , نت , جی , آی , اس , ای , رایگان , NET , GIS , شبکه , کاربرد , اصول , روش , ارک , ARC , آقای , دکتر , قراگوزلو , مهندس , محمد , اژدهاکش , دانشجو , کارشناسی , سازمان , نقشه , برداری , کشور ,
:: بازدید از این مطلب : 6234
|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
ن : محمد اژدهاکش
ت : شنبه 30 آبان 1394

تاریخچه و پدر علم GIS

برای اولین بار در اواسط دهه ۱۹۶۰ در ایالات متحده کار بر روی اولین سیستم اطلاعات جغرافیایی آغاز شد. در این سیستم ها عکس های هوایی، اطلاعات کشاورزی، جنگلداری، خاک ، زمین شناسی و نقشه های مربوطه مورد استفاده قرار گرفتند.


در دهه ۱۹۷۰ با پیشرفت علم و امکان دسترسی به فناوری های کامپیوتری و تکنولوژیهای لازم برای کار با داده های مکانی، سیستم اطلاعات جغرافیایی یا (GIS)، برای فراهم آوردن قدرت تجزیه و تحلیل حجم های بزرگ داده های جغرافیایی شکل گرفت.


در دهه های اخیر به سبب گسترش تکنولوژی های کامپیوتری،سیستم های اطلاعات جغرافیایی امکان نگهداری به روز داده های زمین مرجع و نیز امکان ترکیب مجموعه داده های مختلف را به طور مؤثر فراهم ساخته اند.


امروزه GIS برای تحقیق و بررسی های علمی، مدیریت منابع و ذخایر و همچنین برنامه ریزی های توسعه ای به کار گرفته می شود.


راجر اف. تاملینسون (Roger f. Tomlinson) به عنوان پدر علم GIS در جهان شناخته می شود. این جغرافیدان انگلیسی الاصل، کار خود را از اوایل دهه ۱۹۶۰ آغاز کرد و چهره جغرافیا را به عنوان یک رشته تغییر داد. وی توانست بالاترین لوح افتخار کشور کانادا را از آن خود کند. دولتها و دانشمندان سراسر دنیا به کمک وی توانستند درک بهتری از محیط و تغییر الگوهای کاربری زمین پیدا کرده، توسعه شهری و استفاده از منابع طبیعی را بهتر مدیریت کنند.


راجر تاملینسون در سال ۱۹۳۳ در انگلستان به دنیا آمد. وی در سال ۱۹۵۳ به کشور کانادا رفت. نخستین فعالیت وی در زمینه GIS راه را برای استفاده گسترده و در حال رشد فن آوری های تهیه نقشه و اطلاعات مکانی در سازمان های دولتی، هموار کرد. وی در مصاحبه ای در خصوص شروع کار خود چنین گفته بود.


قای تاملینسون، طی سالهای کاری خود موفق به دریافت جوایز متعددی در زمینه ی GIS شد؛ که از آن جمله می توان به مدال انجمن جغرافیدانان امریکایی جیمز آر اندرسون (James R. Anderson)، در سال ۱۹۹۵ در خصوص جغرافیای کاربردی، جایزه روبرت تی انجینبروگ (Robert t. Anageenbrug) در سال ۱۹۹۵، جایزه Lifetime Achievement ، ESRI در سال ۱۹۹۷، و مدال National Geographic Bell به همراه جک دنجرموند (Jack Dangermond) در سال ۲۰۱۰ ، اشاره کرد.


کتاب وی ” تفکر درباره ی GIS ” که در مورد برنامه ریزی سیستم های اطلاعات جغرافیایی برای مدیران است، در واقع راهنمایی است برای مدیران ارشد که مسئولیت طیف وسیعی از فعالیتها را در سازمانها به عهده دارند و همچنین مدیران فنی که اجرای واقعی GIS به عهده ی آنان می باشد. ویرایش چهارم این کتاب پرطرفدار، در سال ۲۰۱۱ به طبع رسید.

 



:: برچسب‌ها: تاریخچه , و , پدر , علم , GIS , جی آی اس , جی , ای , اس , جهان , روز , جهانی , سیستم , اطلاعات , جغرافیایی , مکانی , محمد , اژدهاکش , دانشجو , مهندس , نقشه , برداری , سازمان , نقشه , برداری , کشور , داده ,
:: بازدید از این مطلب : 7682
|
امتیاز مطلب : 7
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
ن : محمد اژدهاکش
ت : جمعه 29 آبان 1394

اضافه شدن امکان رویت ترافیک راه های ایران در گوگل

مدت ها است که کاربران گوگل مپس در بسیاری از نقاط جهان و خصوصاً کلان شهر ها می توانند وضعیت ترافیکی خیابان های محل زندگی خود را روی خدمات نقشه ی یاد شده مشاهده کنند و بر حسب آگاهی از اینکه چه مسیرهایی خلوت تر است سریع تر به مقصد برسند.

گفتنی است که از امروز شركت گوگل مپ، نقشه انلاين ترافيك تهران به وضعيت ترافيكى شهرهاى دنيا اضافه كرد، خوشبختانه تا به الان كه اين وضعيت به لحاظ دقت چك شده وضعيت مطلوبى گرارش شده،  شما هم ميتونيد از قسمت ترافيك در منوى گوگل مپ و ارث اين وضعيت رو چك كنيد. و بهترین مسیر رو با توجه به حجم ترافیک که با رنگ های سبز و زرد و نارنجی و قرمز که بترتیب نمایانگر حجم ترافیکی روان و نیمه روان و نیمه سنگین و سنگین می باشد مشخص کنید.

برای دسترسی به این قابلیت می بایست در اپ مورد بحث به سراغ منویی که با سوایپ کردن از کناره ی نمایشگر ظاهر می شود رفت و بعد هم گزینه ی ترافیک را انتخاب نمود.



:: برچسب‌ها: اضافه , شدن , امکان , رویت , ترافیک , راه , های , ایران , در , گوگل , مهندس , محمد , اژدهاکش , دانشجو , گوگل , ارث , مپ , مشخص , روان , سنگین , نیمه , راه ها , جهت , گوشی , لب تاب , تهران , دقیق , دقت , خوب , بهینه , استفاده , عموم , شهروندان , ,
:: بازدید از این مطلب : 5121
|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
ن : محمد اژدهاکش
ت : پنج شنبه 28 آبان 1394

دانلود جزوه درسی نرم افزار های پیشرفته Arc GIS نوشته جناب آقای دکتر قراگوزلو

فرمت فایل : PDF

حجم فایل : 1.93 مگابایت

برای دانلود این جزوه به ادامه مطلب بروید.



:: برچسب‌ها: دانلود , جزوه , درسی , نرم , افزار , های , پیشرفته , Arc , GIS , نوشته , جناب , آقای , دکتر , قراگوزلو , پیشنهاد , شده , معرفی , درس , اصول , جی , آی , اس , نقشه , برداری , آموزشکده , سازمان , نقشه , برداری , کشور , دانشجو , دانشجویی , مهندس , محمد , اژدهاکش ,
:: بازدید از این مطلب : 7462
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
ن : محمد اژدهاکش
ت : شنبه 23 آبان 1394

ظرفیت دانشگاه ها و مراکز علمی کنکور کارشناسی ارشد سال 94 در رشته نقشه برداری

 



:: برچسب‌ها: ظرفیت , دانشگاه , ها , و , مراکز , علمی , کنکور , کارشناسی , ارشد , سال , 94 , در , رشته , نقشه , برداری , مهندسی , مهندس , دانشجو , پذیرش , داوطلبان , شرکت , محمد , اژدهاکش , تهران , شهرستان , سال , تعداد , صندلی , سازمان , کشور ,
:: بازدید از این مطلب : 5646
|
امتیاز مطلب : 7
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
ن : محمد اژدهاکش
ت : پنج شنبه 21 آبان 1394

معرفی سامانه ملی هدی – کنترل و تقویت سامانه های ناوبری ماهواره ای

امروزه استفاده از سیستم های ناوبری ماهواره ای (GNSS) به منظور موقعیت یابی، تهیۀ نقشه و ناوبری متداول می باشد. در حال حاضر دو سیستم GPS (آمریکا) و GLONASS (روسیه) به عنوان اصلی ترین سیستم های ناوبری ماهواره ای در جهان به حساب می آیند. وجود خطاهای مختلف مانند تأثیرات اتمسفر بر انتشار امواج GNSS، دقت موقعیت یابی آنی توسط این سیستم ها را محدود می کند به طوری که دقت معمول به دست آمده از سرویس استاندارد GNSS در حدود ۳۰ متر بوده و این دقت، تأمین کنندۀ نیازها در بسیاری از کاربردها نظیر ناوبری هوایی (به خصوص در مرحلۀ فرود)، ناوبری دریائی (در لنگرگاه ها و بنادر)، طراحی و اجرای پروژه های عمرانی و نقشه برداری نیست. علاوه بر آن به دلیل انحصاری بودن این سیستم ها امکان اعمال خطاهای عمدی توسط سازندگان آنها وجود دارد که این موضوع سبب می شود دقت موقعیت یابی به طور فاحشی کاهش یابد و باعث وارد آمدن لطمات جبران ناپذیری در بسیاری از کاربردها خصوصاً در ناوبری گردد.

اما به دلیل مزایای فراوانی که موقعیت یابی و ناوبری ماهواره ای دارد، استفاده از این شیوه امری اجتناب ناپذیر و ضروری بوده و می بایست با اتخاذ راهکارهای مناسب بر محدودیت های فوق الذکر غلبه نمود. بدین منظور در کشورهای توسعه یافته، سامانه های مختلفی با زیر ساخت های نرم افزاری قدرتمند برای افزایش دقت ناوبری و کنترل خطاهای عمدی ایجاد گردیده است. اما در کشور ما به دلیل عدم وجود سامانه های مشابه، ناوبری دقیق و موقعیت یابی دقیق آنی به شیوۀ ماهواره ای میسر نبوده است. به عبارت دیگر تا کنون سامانه ای در کشور وجود نداشته است تا هواپیماها برای پرواز کردن و فرودآمدن و یا کشتی ها برای پهلو گرفتن در لنگرگاه ها بتوانند از خدمات آن استفاده کرده و موقعیت یابی دقیق انجام دهند و یا چنانچه کشورهای سازنده، اختلال در سیستم های مذکور ایجاد می کردند و دقت ناوبری را مخدوش می ساختند، سامانه ای برای مقابله با این محدودیت و یا حداقل اعلان خطر برای کاربران داخلی وجود نداشت. که این موضوع خود نشان دهندۀ عقب ماندگی کشور در این زمینه بوده است.

سازمان نقشه برداری کشور بر مبنای رسالت خویش و به عنوان نهادی که سیاستگذار در امور تهیۀ نقشه و موقعیت یابی می باشد، اقدام به اجرای طرح ملی سامانۀ بهبود و کنترل دقت ناوبری ماهواره ای (سامانۀ ملی هدی) نموده است و مسئولین و متخصصین این سازمان قصد دارند با سرعتی فزاینده در اجرائی کردن تمامی بخش های این طرح گام بردارند. در صورت انجام حمایتهای لازم از این طرح، نه تنها می توان در سطح کشور در سه حوزۀ خشکی، دریا و هوا ناوبری و موقعیت یابی دقیق انجام داد بلکه می توان با بومی سازی دانش نرم افزاری این فناوری، به عنوان اولین کشور در خاورمیانه ارائه دهندۀ این خدمات مهندسی به سایر کشورهای منطقه نیز بوده و سبب قطع وابستگی خود از بیگانگان در این زمینه شویم.

 



:: برچسب‌ها: معرفی , سامانه , ملی , هدی , کنترل , و , تقویت , سامانه , های , ناوبری , ماهواره , ای , سازمان , نقشه , برداری , کشور , مهندس , دانشجو , محمد , ازدهاکش , جی , پی , اس , گلوناس , روسیه , آمریکا , ناوبری , موقعیت , تعین , ,
:: بازدید از این مطلب : 5919
|
امتیاز مطلب : 11
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
ن : محمد اژدهاکش
ت : پنج شنبه 21 آبان 1394

نقشه برداری ساختمان (Construction Surveying)

منظور از این اصطلاح پیاده کردن اجزای ساختمانها و تاسیسات وابسته به آنها و نیز کنترل عملیات ساختمانی است.
امروزه استفاده از خدمات و تجهیزات دقیق نقشه برداری در پروژه های ساختمانی جزو اصول جدایی ناپذیر هر پروژه عمرانی ساختمانی محسوب میگردد. جهت جلوگیری از خسارتهای ناشی از تاخیر در برنامه های زمانی، مدیریت اجرایی پروژه های ساختمانی را بر این میدارد که تکنولوژی های نوین و به روز بهره ببرند. یکی از این خدمات نوین استفاده از ابزارهای مدرن اندازه گیری دقیق، تحت عنوان تجهیزات نقشه برداری میباشد.


در پروژه های کوچک نیز رویکردهای سنتی اجرایی، صدمات و خسارتهای فراوانی به کارفرمایان و سرمایه گذاری در بخش ساخت و ساز تحمیل میکند، به همین دلیل معرفی توانایی ها و مزایای خدمات نقشه برداری ساختمانی در جهت کاهش هزینه های مخفی همواره مورد رضایت دست اندرکاران صنعت ساختمان و رغبت آنها به استفاده از این خدمات میباشند به طوری که امروزه در بخشهایی از صنعت ساختمان انجام امور بدون نظارت و کنترل مستمر مهندس نقشه برداری امکان پذیر نیست.

 



:: برچسب‌ها: نقشه , برداری , ساختمان , Constructio , Surveying , عملیات , پیاده , سازی , طرح , عمران , محمد , اژدهاکش , مهندس , دانشجو , سازمان , کشور , آموزشکده , ت , تال , دوربین , جزئیات ,
:: بازدید از این مطلب : 6584
|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
ن : محمد اژدهاکش
ت : چهار شنبه 20 آبان 1394

فلو چارت اسامی سرپرست های اصلی شورای انجمن علمی آموزشکده سازمان نقشه برداری کشور

 

 



:: برچسب‌ها: فلوچارت , اسامی , سرپرست , های , اصلی , شورای , انجمن , علمی , آموزشکده , سازمان , نقشه , برداری , کشور , محمد , اژدهاکش , دانشجو , فعال , سازمان ,
:: بازدید از این مطلب : 5115
|
امتیاز مطلب : 11
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
ن : محمد اژدهاکش
ت : دو شنبه 18 آبان 1394
.

هندسه حاکم بر یک سیستم دوجسمی و عناصر مداری کپلری

شکل زیر هندسه حاکم بر یک سیستم دوجسمی و عناصر مداری کپلری را نشان می دهد. نقطه F در حضیض و نقطه H در اوج واقع شده اند و خط قرمز بین آن ها خط آپسیداس است. خط سبزرنگ خط واصل بین نقطه گرهی صعودی (G) و نقطه گرهی نزولی (E) است و از تقاطع صفحه مرجع (C) با صفحه مدار (D) حاصل می شود.

A: جسم در حال گردش به دور جسم کانونی
B : جسم کانونی (جاذب)
C : صفحه مرجع (به عنوان مثال صفحه اکلیپتیک)
D : صفحه مداری جسم A
E : نقطه گرهی نزولی
F : حضیض periapsis
G : نقطه گرهی صعودی
H : اوج apoapsis
i : زاویه میل مداری
J : راستای مرجع (معمولاً نقطه ورنال)
Ω : بعد نقطه گرهی صعودی RAAN
ω : آرگومان پریجی

برای مشاهده عکس به ادامه مطلب بروید.



:: برچسب‌ها: هندسه , حاکم , بر , یک , سیستم , دو , جسمی , و , عناصر , مداری , کپلری , آپسیس , نقاط , کره , سماوی , نجوم , ژئودزی , دانشجو , محمد , اژدهاکش , مهندس , نقشه , برداری , سازمان , کشور , کل , آسمان , ستاره ,
:: بازدید از این مطلب : 5646
|
امتیاز مطلب : 11
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
ن : محمد اژدهاکش
ت : جمعه 15 آبان 1394

دانستنیهای آزمون نظام مهندسی نقشه برداری

 

هر مهندس نقشه¬ بردار پس از تکمیل تحصیلات دانشگاهی خود و ورود به دنیای چالش¬ برانگیز مهندسی نقشه¬ برداری لازم است ابتدا آزمون ورود به حرفه را بگذراند تا پس آن که طی نتیجه به دست آمده از این آزمون حد نصاب قبولی جهت دریافت پروانه اشتغال به کار را کسب نمود بتواند پایه 3 مهندسی خود را دریافت کند. جای امیدواری است چراکه شاید همین الزام شرکت در این آزمون بتواند انگیزه ای قوی باشد که باعث شود مهندسان نقشه¬برداری اندکی جدی تر نشریات سازمان مدیریت و برنامه¬ریزی مباحث مقررات ملی ساختمان و آیین¬نامه اجرایی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان که استفاده از آن الزامی است را مطالعه کنند. فلسفه این آزمون چیزی مشابه آزمونی که فارغ التحصیلان رشته حقوق برای دریافت پروانه وکالت از کانون وکلا و فارغ التحصیلان پزشکی برای دریافت پروانه پزشکی از نظام پزشکی و یا علاقه مندان به رشته های مالی برای دریافت مجوز معامله¬گری بورس میگذرانند، است. البته مشابه هر آزمون اجباری دیگر در کشور، آزمون ورود به حرفه نیز در سال های گذشته تبدیل به سدی بزرگ و ترسناک پیش روی مهندسان تازه فارغ التحصیل شده است که همواره باعث آن شده که حتی مهندسان با خواندن انواع جزوات و کتاب تست و شرکت در انواع کلاس های کنکوری و آزمون های آزمایشی باز هنگام شرکت در این آزمون از ترس و نگرانی درونی پر باشند که البته شیوه جدید تست های کنکوری این آزمون که به پیچاندن سؤال در ذهن مهندسان هم شهرت یافته اند (و بعضاً در آن اصل صورت سؤال و تست های قرار داده شده هم با اشکالاتی روبرو بوده اند) خود به پیچیده تر شدن این آزمون در ادوار گذشته کمک کرده است! آزمون ورود به حرفه معمولاً هر سال دو نوبت در فواصل زمانی اسفند و شهریور ماه و با همکاری سازمان نظام مهندسی و سازمان سنجش برگزار می گردد منتها برخی از دوره‌ ها بنا به دلایلی در خرداد و آبان و آذر حتی یک نوبت در سال برگزار شده است. آزمون ورود به حرفه برای دریافت پایه سه مهندسی برای مهندسان نقشه¬برداری شامل 60 سؤال است که مدت این آزمون 3 ساعت در نظر گرفته شده است. برای اینکه امکان شرکت در آزمون را داشته باشید می‌بایست اول عضو نظام مهندسی ساختمان استان خود باشید و شماره عضویت خود را که در کارت عضویت شما درج شده است دریافت کنید. برای شرکت در آزمون چنانچه در مقطع کارشناسی فارغ التحصیل شده اید میبایست حداقل 3 سال و چنانچه از مقطع کارشناسی ارشد فارغ التحصیل شده اید حداقل 2 سال بایست از تاریخ فارغ التحصیلی اتان و چنانچه دکتری دارید باید حداقل 1 سال از خشک شدن مهر مدرکتان گذشته باشد یا به تعبیری همان سابقه کار حرفه ای داشته باشید. لازم به¬ذکر است صرفاً مدارک مورد تائید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به ¬منظور صدور پروانه اشتغال مورد تأیید است. و هم¬چنین دارندگان مدارک تحصیلی کارشناسی ارشد یا دکتری نقشه¬برداری بدون داشتن مدرک کارشناسی در این رشته برای شرکت در آزمون در صورت تأیید کمیسیون می¬توانند پروانه اشتغال دریافت کنند. اعتبار قبولی آزمون هاي مهندسی، حداکثر به مدت 4 سال از تاریخ آزمون است لذا ضروري است قبول شدگان در آزمون مذکور در مهلت تعیین شده نسبت به اخذ پروانه اشتغال بکار مهندسی خود اقدام نمایند. آزمون هاي ورود به حرفه مهندسان نقشه¬برداری فقط در پایه 3 به صورت تستی چهار گزینه¬ای برگزار می گردد و ارتقاء پایه طبق آئین نامه اجرائی قانون و دستورالعمل هاي ابلاغی صورت می گیرد. همچنین کلیه آزمونها به صورت جزوه و کتاب باز می باشد. حد نصاب قبولی در آزمونهاي ورود به حرفه مهندسان نقشه¬ برداری 50 % است. تذکر مهم این که در این آزمون، جبران کسري نمره و ارفاق وجود نخواهد داشت. آن دسته از مهندسانی که دوره مدت سربازی در پیش رو دارند نیز می توانند در این آزمون شرکت کنند طوری که با قبولی در این آزمون تا 4 سال وقت دارند که مدرک اصلی خود را برای دریافت پروانه اشتغال به کار به نظام مهندسی برسانند.

 



:: برچسب‌ها: دانستنیهای , آزمون , نظام , مهندسی , نقشه , برداری , امتحان , مهندس , نقشه بردار , امتیاز , مهر , مدرک , اعتبار , محمد , اژدهاکش , دانشجو ,
:: بازدید از این مطلب : 7807
|
امتیاز مطلب : 6
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
ن : محمد اژدهاکش
ت : جمعه 15 آبان 1394

فرمت فایل : PDF

حجم فایل : 2.75 مگابایت

برای دانلود فایل به ادامه مطلب بروید.



:: برچسب‌ها: دانلود , جزوه , آموزشی , دوره , مقدماتی , Arc , GIS , رایگان , آموزشکده , سازمان , نقشه , برداری , کشور , دانشجو , مهندس , محمد , اژدهاکش , NCC , ,
:: بازدید از این مطلب : 17666
|
امتیاز مطلب : 16
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
ن : محمد اژدهاکش
ت : سه شنبه 12 آبان 1394

آیین نامه انجمن علمی دانشجویی آموزشکده سازمان نقشه برداری کشور

 

به منظور تقویت روحیه و بنیه علمی دانشجویان مستعد و توانمند و فراهم آوردن زمینه‌های مناسب

برای فعالیت‌های جمعی علمی،همچنین بهره‌گیری از توانمندی و خلاقیت آنان

در تحقق توسعه علمی و نهضت تولید علم و جنبش نرم‌افزاری انجمن‌

علمی دانشجویی آموزشکده نقشه برداری طبق مفاد این آئین ‌نامه تشكیل می‌شود و به فعالیت می‌پردازد. 

برای دانلود این فایل به ادامه مطلب مراجعه نمایید.



:: برچسب‌ها: آیین , نامه , انجمن , علمی , دانشجویی , آموزشکده , سازمان , نقشه , برداری , کشور , محمد , اژدهاکش , عضو , انجمن , علمی , مهندس , NCC , ,
:: بازدید از این مطلب : 5821
|
امتیاز مطلب : 11
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
ن : محمد اژدهاکش
ت : دو شنبه 11 آبان 1394

میدان ثقل زمین

ژئودزي علم اندازه­ گيري شکل و ابعاد زمين است که اين اندازه ­گيري­ ها شامل اندازه­ گيري هندسه، ميدان ثقل و تغييرات زماني آن مي­ شود.

میدان ثقل زمین که غالبا با استفاده از کمیت اسکالر معادل آن -­­پتانسیل ثقل- بیان می­شود، در زمینه­ های گوناگونی نظیر تعیین سطح مرجع (دیتوم) ارتفاعی، تعیین دقیق مدار ماهواره­ ها و اکتشافات معدنی و هیدروکربنی به کار می­ رود.

پتانسیل ثقل زمین در یک سیستم مختصات زمین-­­ثابت به صورت مجموع پتانسیل­ های گریز از مرکز و جاذبه تعریف می­ شود.

نیروی گریز از مرکز ناشی از دوران زمین است و پتانسیل آن به سادگی بر حسب فاصله از محور دوران زمین بیان می­شود.

پتانسیل جاذبه نیز با استفاده از قانون انتگرال نیوتن به صورت تابعی از چگالی جرمی بیان می­شود.

از آنجا که توزیع جرم زمین در تمام نقاط آن قابل اندازه­ گیری نیست، از انتگرال نیوتن نمی­توان مستقیما برای بیان میدان جاذبه استفاده نمود.

به همین دلیل، میدان ثقل زمین معمولا با استفاده از مشاهدات شتاب ثقل اندازه­ گیری شده روی سطح زمین و تابعک­ های استخراج شده از آن نظیر آنومالی جاذبه و نوسان جاذبه تعیین می­شود که آن را به عنوان یک مسئله­ ی معکوس در ژئودزی در نظر می­ گیرند.

 



:: برچسب‌ها: میدان , ثقل , زمین , نقشه , برداری , جاذبه , نیرو , فضا , گرانش , گریز , ا , مرکز , ژئودزی , رشته , هوا , توپوگرافی , محمد , اژدهاکش , دانشجوی , مهندسی , مهندس ,
:: بازدید از این مطلب : 6978
|
امتیاز مطلب : 11
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
ن : محمد اژدهاکش
ت : یک شنبه 10 آبان 1394

بازنگری رشته نقشه برداری کلیدخورد 


رئیس دانشکده نقشه برداری دانشگاه خواجه نصیر گفت:

این دانشکده از سوی وزارت علوم مسئول بازنگری رشته نقشه برداری در کشور شد و براین اساس بازنگری برنامه درسی مقطع کارشناسی این رشته آغاز شده است.


حمید عبادی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: بازنگری رشته نقشه برداری از مقطع کارشناسی آغاز می شود و برنامه داریم بازنگری برنامه درسی این مقطع طی ۶ ماه به اتمام برسد.


وی با بیان اینکه رشته نقشه برداری پیشرفت های تکنولوژیک بسیاری طی سال های گذشته داشته است، اضافه کرد: در بازنگری این رشته برخی دروس حذف، ادغام و یا دروس جدیدی ایجاد می شود.

 

برای مطالعه بیشتر به ادامه مطلب بروید.



:: برچسب‌ها: بازنگری , رشته , نقشه , برداری , کلیدخورد , آخرین , بازنگری , برنامه , درسی , نقشه , برداری , در , سال , ۷۸رئیس , دانشکده , نقشه , برداری , دانشگاه , خواجه , نصیر , گفت , محمد , اژدهاکش , سازمان , نقه , برداری , کشور , آموزشکده , مهندسی , مهندس , عناوین , ویرایش , تمام , سال ,
:: بازدید از این مطلب : 5207
|
امتیاز مطلب : 21
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
ن : محمد اژدهاکش
ت : یک شنبه 10 آبان 1394

شیوه جدید برای نقشه‌برداری سه‌بعدی از کیهان

تیمی از دانشمندان کانادایی شیوه جدیدی را برای نقشه‌برداری از کیهان در سه بعد ارائه داده‌اند.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، محققان دانشگاه بریتیش کلمبیا، روش جدیدی را برای محاسبه فواصل کیهانی با استفاده از انفجارات مرموز انرژی ارائه داده‌اند.

این شیوه به دانشمندان امکان تعیین موقعیت سه‌بعدی کهکشان‌های دوردست و نقشه‌برداری از کیهان را فراهم می‌کند.

منجمان در واقع، ایده استفاده از نوعی پدیده‌ جدید را برای بررسی اجرام کیهانی در جهان ارائه داده‌اند و معتقدند قادر خواهند بود از این جرقه‌ها برای ارائه تصویری از چگونگی گسترش کهکشان‌ها در تمامی فضا استفاده کنند.

نوعی پدیده نجومی ناشناخته موجب می‌شود این انفجارات انرژی به عنوان جرقه‌های کوتاه امواج رادیویی ظاهر شوند. در حالی که تاکنون فقط 10 انفجار رادیویی سریع از این دست ثبت شده‌، دانشمندان معتقدند احتمالا روزانه هزاران مورد از آن‌ها به وجود می‌آیند.

هنگامی که این انفجارات رادیویی سریع به سمت زمین حرکت می‌کنند، گسترش یافته و بسته به طول موجشان در زمان‌های مختلف به زمین می‌رسند.

دانشمندان ایده استفاده از تاخیر بین زمان‌های رسیدن فرکانس‌های مختلف را برای نقشه‌برداری از کیهان ارائه داده‌اند.

میزان انتشار سیگنالی که به زمین می‌رسد، به دانشمندان مفهومی درباره تعداد الکترون‌ها و میزان ستارگان، گاز و ماده تاریک بین زمین و منبع انفجار ارائه می‌دهد.

تلسکوپ رادیویی CHIME متعلق به کانادا نخستین مجموعه از داده‌های منظم از انفجارات رادیویی سریع را ارائه می‌دهد.

این شیوه می‌تواند برای تولید تصویری سه‌بعدی از کیهان و همچنین برای نقشه‌برداری از توزیع ماده در جهان و افزایش درک منجمان از نقش این ماده در جهان کارآمد باشد.

جزئیات این تحقیق در مجله Physical Review Letters ارائه شد.

 



:: برچسب‌ها: شیوه , جدید , برای , نقشه‌ , برداری , سه‌ , بعدی , از , کیهان , نجوم , ماهواره , امواج , رادیویی , تلسکوپ , کانادا , ژئودزی , جدید , روش , نطریه , ابداع , طرح , اولیه , مهندس , مهندسی , محمد , ازدهاکش , سازمان , نقشه , برداری , کشور , آموزشکده , ncc , gps , ,
:: بازدید از این مطلب : 4749
|
امتیاز مطلب : 16
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
ن : محمد اژدهاکش
ت : شنبه 9 آبان 1394

GNSS یا سامانه ماهواره‌ای ناوبری جهانی چیست؟ 

سامانه ماهواره‌ای ناوبری جهانی (GNSS یا Global Navigation Satellite System) سیستم‌هایی هستند که به گیرنده‌های کوچک اجازه می‌دهند

تا موقعیت خود را (طول، عرض و ارتفاع جغرافیایی) با خطای چند متری مشخص کنند. این قابلیت از طریق انتقال امواج رادیویی بین دستگاه و ماهواره صورت می‌گیرد.

ایستگاههای ثابت زمینی می‌توانند برای محاسبه بسیار دقیق زمان برای آزمایشهای علمی استفاده شوند.

در حال حاضر، تنها سامانه موقعیت‌یاب جهانی (GPS) تمام فعال متعلق به آمریکاست که NAVSTAR نام دارد.

گلوناس (GLONASS) روسیه در حال بازسازی است تا به حالت تمام فعال بازگردد.

کشور چین اعلام کرده تا سال ۲۰۱۵ سیستم موقعیت یاب محلی Beidou را با سیستم ناوبری جهانی خود یعنی COMPASS ترکیب می‌کند.

سیستم ناوبری اتحادیه اروپا با نام گالیلئو (Galileo) در مرحله توسعه‌است و طبق برنامه باید تا ۲۰۱۳ فعال شود.

برای مطالعه بیشتر به ادامه مطلب مراجعه فرمایید.



:: برچسب‌ها: GNSS , یا , سامانه , ماهواره‌ای , ناوبری , جهانی , چیست؟ , ماهواره , GPS , گلوناس , بیدو , BIDO , کامپس , COMPAS , L , محمد , اژدهاکش , مهندس , سازمان , نقشه , برداری , کشور , مهندسین , نقشه برداری , ,
:: بازدید از این مطلب : 9614
|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
ن : محمد اژدهاکش
ت : شنبه 9 آبان 1394

سنجنده ها

سیستم های سنجنده را ازنظر منبع ایجاد امواج الکترو مغناطیسی که دریافت و ثبت می نماید به دو دسته تقسیم می کنند:


1. سيستم سنجنده فعال (Active Sensor):

شامل آن دسته از سنجنده ها هستند که خود امواج الکترو مغناطیسی که جمع آوری می نمایند را تولید می کنند. عمده ترین این سنجنده ها، سنجنده های راداری هستند.


2. سيستم سنجنده غير فعال (Passive Sensor):

شامل آن دسته از سنجنده ها هستند که خود امواج الکترومغناطیسی که جمع آوری می نمایند را تولید نمی کنند بلکه امواج خورشید را که از پدیده های سطح زمین منعکس شده را ثبت می کنند. اکثر ماهواره های مطالعه زمین در این دسته قرار می گیرند.

برای مطالعه بیشتر به ادامه مطلب مراجعه نمایید.



:: برچسب‌ها: سنجنده , ها , چیست , ماهواره , ست , عکس , برداری , تصاویر , سنجش , از , دور , ریموت , سنسینگ , نقشه , برداری , ماهواره , ای , انواع , طیف , ها , محمد , اؤدهاکش , نقشه , برداران , ان , سی , سی , ncc , سازمان , نقشه , برداری , کشور , آموزشکده ,
:: بازدید از این مطلب : 7421
|
امتیاز مطلب : 16
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
ن : محمد اژدهاکش
ت : جمعه 8 آبان 1394

قدرت تفکیک ماهواره چیست؟

کوچکترین واحد قابل تشخیص در هر زمینه را قدرت تفکیک می گویند.

یکی از معیارهای بیان قابلیت و قدرت سنجنده ها قدرت تفکیک است. قدرت تفکیک به سه شکل می باشد:


1. قدرت تفکيکي مکانی:

عبارتند از حداقل واحد مکانی قابل تشخیص توسط سنجنده و به عبارت دیگر کوچکترین ابعاد قابل تفکیک توسط سنجده، قدرت تفکیکی مکانی نامیده می شود و به کوچکترین یک پیکسل می گویند.


2. قدرت تفکيکي طيفی:

یک سنجنده توان دریافت اطلاعات را در چند باند مشخص می کند. هر چه تعداد باندها افزایش پیدا کند شناسایی و تفکیک پدیده ها با دقت بالاتری صورت می گیرد.


3. قدرت تفکيکي راديومتری:

عبارتند از تعداد رقمهایی که برای بیان داده های جمع آوری شده توسط سنجنده استفاده می شود. هر چه تعداد سطوح رقم بیشتر شود جزئیات بیشتری از اطلاعات را خواهد داد.



:: برچسب‌ها: قدرت , تفکیک , ماهواره , چیست , ؟ , محمد , اژدهاکش , نقشه , برداری , برداران , ان , سی , سی , ncc , ,
:: بازدید از این مطلب : 12074
|
امتیاز مطلب : 23
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6
ن : محمد اژدهاکش
ت : جمعه 8 آبان 1394

آپسیس یعنی چه؟

زمانی که یک جسم سماوی در مداری بیضی شکل به دور جسم جاذب یا کانونی در گردش است در طول یک تناوب از مسیر حرکت خود، از دو نقطه ویژه عبور می کند.

آپسیس (apsis) نقطه ای از مدار است که دارای بیشترین و یا کمترین فاصله از مرکز جاذبه است که این مرکز معمولاً مرکز جرم سیستم در نظر گرفته می شود.

نقطه با نزدیک ترین موقعیت periapsis یا pericenter و نقطه با دورترین موقعیت apoapsis، apapsis یا apocenter نامیده می شوند.

خط مستقیمی که بین periapsis و apoapsis کشیده می شود خط آپسیداس (apsides) نام دارد که منطبق بر محور اصلی بیضی است.

برای یک سیستم دوجسمی، مرکز جرم سیستم روی این خط و در یکی از دو کانون بیضی مدار واقع شده است.


لینک کامل مقاله در ادامه مطلب



:: برچسب‌ها: آپسیس , یعنی , چه , اپو , جی , پری , جی , apoapsis , apapsis , apocenter , periapsis , apsis , مهندس , محمد , اژدهاکش , نقشه , برداران , سازمان , نقشه , برداری , کشور , ncc , ,
:: بازدید از این مطلب : 6924
|
امتیاز مطلب : 7
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
ن : محمد اژدهاکش
ت : جمعه 8 آبان 1394

نتایج انتخابات سومین دوره شورای انجمن علمی آموزشکده سازمان نقشه برداری کشور- آبان 94

 



:: برچسب‌ها: نتایج , انتخابات , سومین , دوره , شورای , انجمن , علمی , آموزشکده , سازمان , نقشه , برداری , کشور- , آبان , 94 , محمد , اژدهاکش , عضو , انجمن , علمی , علی , البدل , مهندس , رای , گیری , نتیجه , سازمان , نقشه , برداران , ncc ,
:: بازدید از این مطلب : 5065
|
امتیاز مطلب : 12
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
ن : محمد اژدهاکش
ت : جمعه 8 آبان 1394
.
(به ترتیب حروف الفبا)

 

زمان برگزاری انتخابات:
 
دوشنبه 4 آبان ساعت 12
سه شنبه 5 آبان ساعت 12


:: برچسب‌ها: اسامی , کاندیدای , انتخابات , انجمن , علمی , آموزشکده , سازمان , نقشه , برداری , کشور ,
:: بازدید از این مطلب : 4828
|
امتیاز مطلب : 12
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
ن : محمد اژدهاکش
ت : جمعه 1 آبان 1394
.

به نام یکتا مهندس هستی ساز


محمد اژدهاکش
دانشجوی ترم اول کارشناسی

مدرک :
کاردانی مهندسی نقشه برداری از دانشکده فنی مهندسی شهید باهنر شیراز

سوابق فعالیت های دلنشجویی :
عضو فعال انجمن علمی عمران دانشکده فنی مهندسی شهید باهنر شیراز
سرپرست انجمن علمی نقشه برداری دانشکده فنی مهندسی شهید باهنر شیراز

دانشجوی ممتاز دوره کاردانی

برنامه ها و فعالیت های مورد نظر و ... را در پست های بعدی خدمت دوستان اراءه میدهم.



:: برچسب‌ها: معرفی , کاندید , انتخابات , انجمن , علمی , آموزشکده , سازمان , نقشه , برداری , کشور ,
:: بازدید از این مطلب : 4187
|
امتیاز مطلب : 20
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
ن : محمد اژدهاکش
ت : جمعه 1 آبان 1394
.

صفحات
نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
چت باکس
تبادل لینک هوشمند
پشتیبانی