.
اطلاعات کاربری
درباره ما
دوستان
خبرنامه
آخرین مطالب
لینکستان
نظر سنجی
دیگر موارد
آمار وب سایت

مقدمه:

آنچه که کوپرنيک انجام داد زمينه ساز بزرگترين انقلاب علمي فکري عليه نفوذ اعتقاد بر حريم علوم تجربي شد. احتمالاً خود کوپرنيک نيز از واکنش طرفداران فيزيک
پس از کوپرنيک
واکنش کليسا در برابر آراء کوپرنيک خشمگينانه بود. نقل است مارتين لوتر – پايه‌گذار مذهب پروتستان- به محض آگاه شدن از نظريه با آن به مخالفت برخاسته، گفته بود: «فقط احمق‌ها نجوم را وارونه مي‌کنند. طبق نص کتاب مقدس، اين خورشيد بود نه زمين که يوشع فرمان داد بايستد.» به باور لوتر و همفکرانش، نظريه کوپرنيک نه فقط مخالف عبارات کتاب مقدس بود، بلکه جايگاه رفيع آدمي را – که به عنوان برترين آفريدگان بايد در مرکز جهان هستي قرار داشته باشد- از او مي‌گرفت.
بر خلاف انتظار در کشورهاي پيرو کليساي کاتوليک رم تا مدتها هيچ کس به نظريه کوپرنيک اعتراض نکرد. بي ترديد اهداي کتاب به پاپ پل سوم و پشتيباني کاردينال پرنفوذي چون يوهان ويدمانشتات‌ از آن در ساکت کردن هر نداي اعتراضي نقش داشت. با اين وجود در اواخر قرن شانزدهم اوضاع به تدريج رو به تغيير گذاشت؛ راهبي انقلابي به نام جوردانو برونو که مي‌خواست مسيحيت را با مذهب خورشيد پرستي مصريان باستان درآميزد، نظريه کوپرنيک را جالب توجه يافت و تصميم به حمايت از آن گرفت. با محکوم شدن برونو در دادگاه مذهبي، هر چه که او در نوشته‌هايش مطرح کرده بود نيز مشکوک و ضد دين تلقي شد و اين آغاز مخالفت گسترده کاتوليک‌ها با نظريه کوپرنيک بود که تا زمان اثبات کامل آن در قرن هفدهم ادامه يافت



:: برچسب‌ها: قوانین کپلر , مسیر حرکت ماهواره ها به دور زمین ,
:: بازدید از این مطلب : 6177
|
امتیاز مطلب : 6
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
ن : محمد اژدهاکش
ت : شنبه 11 بهمن 1393

ایرانیان باستان در پایه گزاری علم نقشه برداری



ایرانیان باستان نقش برجسته‌ای در پایه گذاری علم نقشه برداری داشته اند.


اکتشافات دریایی که از زمان گذشته انجام گرفته است موید این مطلب است .

 

در ایران باستان می‌‌توانستند عرض جغرافیایی را تعیین کنند ولی تعیین طول جغرافیایی با دشواری بسیار همراه بوده است .آنها برای مسافرتهای خود نیاز به نقشه داشتند و نقشه هایی نیز بدون توجه به فواصل رسم می شده است. تعیین موقعیت در روی زمین و فراهم آوردن هر گونه نقشه در جهان باستان نیز نیاز به در دست داشتن ابزارها و بهره وری ا ز قواعدی داشته است .


مصریان روشهایی برای اندازه گیری ارتفاع بین دو نقطه و تعیین فاصله افقی آندو داشته‌اند طناب، ترازو گونیا از ابزارهای نخستین نقشه برداری بوده‌اند و کم کم تراز و خط کش و پرگار به آن افزوده گشت.

 

دانشمندان ایرانی به کمک استرلاب عرض جغرافیایی و با استفاده از ساعت آبی طول جغرافیایی را در هر نقطه از مرز اندازه گیری می‌‌کردند.


ابوریحان بیرونی دانشمند بزرگ ایرانی در زمینه‌های گوناگون اندازه گیری نجومی ،و فواصل بین شهرها ، مطالعات بسیار ارزنده‌ای انجام داده است نقشه برداران قدیم برای تعیین امتداد، فاصله و زاویه وسایلی ساخته بودند که نخستین آنها ریسمان بود و همچنین برای تعیین تراز افقی تراز هایی ساخته بودند و این تراز در طول تاریخ فرمهای گوناگونی به خود گرفته است.


کهن‌ترین آن تراز آبی بوده است که نوع تکامل یافته تر آن همان شیلنگ تراز است که بناهای امروزی از آن استفاده می‌‌کنند.

 

 

لطفا به ادامه مطلب بروید .

 

 



:: برچسب‌ها: ایرانیان , باستان , در , پایه , گزاری , علم , نقشه , برداری ,
:: بازدید از این مطلب : 5811
|
امتیاز مطلب : 6
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
ن : محمد اژدهاکش
ت : شنبه 11 بهمن 1393

ترازیابی دقیق:

در این مطلب اطلاعات جامع و کاملی در مورد مبحث ترازیابی دقیق خواهید خواند با انواع ترازبیها و انواع تجهیزات ترازیاب و همچنین نحوه کارکردن با آنها و آشنائی با خطاهای دستگاه ترازیاب و .. آشنا خواهید شد .ادامه مطلب



ترازیابی دقیق:

ترازیابی دقیق با استفاده از دوربین های ترازیاب ویژه از جمله متداول­ترین روشها دراجرای طرحهای عمرانی و توسعه کشور می باشد اجرای پروژه هایی نظیر تهیه پروفیل های طولی مسیر رودخانه ها راهها خطوط انتقال نیرو و 000 نیازمند کار ترازیابی می باشندعلاوه بر این از این روش در اجرای شبکه های ترازیابی سراسری کشوری و ایجاد نقاطپایه (کنترل زمینی ) برای تبدیل عکسهای هوایی و ماهواره ای به نقشه استفاده می گرددبا وجود دقت بسیار بالای روش ترازیابی سنتی اجرای این روش بسیار زمان بر و پر هزینه بوده و تاکنون روش جایگزینی نیز برای نقشه برداران متصور نبوده است و هنوز هم بعد از گذشت سالیان این عملیات در كشور ما و تنها توسط سازمان نقشه برداری كشورصورت می­پذیرد .



تراز یابی مقصود از ترازیابی یا نیولمان Levelingتعیین اختلاف ارتفاع بین دو یا چندین نقطه (نسبت به هم یا نسبت به یك سطح مبنای معین)است كه با استفاده از دستگاههای مختلف و با روشهای گوناگون صورت می گیرد.منظور از ارتفاع نقطه ای مثل A فاصله قائم این نقطه از سطح ارتفاعی مبداء(ژئوئید )است .به مجموعه نقاطی كه ارتفاع آنها یكسان باشد سطح تراز می گویند.فاصله بین دو سطح تراز یا همپتانسیل تعیین كننده اختلاف ارتفاع بین نقاط واقع بر روی ان دو سطح است.چون اندازه گیری ارتفاع هر نقطه از سطح مبنا میسر نیست لذا در نقشه برداری موقعیت هر نقطه را از نظر ارتفاعی نسبت به نقطه مشخص دیگری كه ارتفاع آن نسبت به مبدا ء معلوم است تعیین می­كنند و یا انكه ارتفاع را به طور نسبی (با مبداء فرضی )معین می­كنند.

 

لطفا به ادامه مطلب مراجعه نمایید .



:: برچسب‌ها: ترازیابی , دقیق , ترازیاب , میر , شاخص , نیوو , دوربین , ترازیابی , رفت , و , برگشتی ,
:: بازدید از این مطلب : 7160
|
امتیاز مطلب : 19
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6
ن : محمد اژدهاکش
ت : شنبه 11 بهمن 1393

مباني و اصول كارتوگرافي ( cartography)

فهرست مطالب :

» مقياس (Scale)

» سيستم تصوير(Map Projection)

» جنراليزه کردن (Generalization)

» طراحي (Design)

» ترسيم و توليد (Map Produce)

» انواع کارتوگرافي

» نقش کارتوگرافي در تهيه نقشه

» اهميتکارتوگرافي

» تحول در کارتوگرافي

» علل تغيير آهسته کارتوگراف‌ها طي زمان

» آينده کارتوگرافي



مباني و اصول كارتوگرافي

کارتوگرافي به صورت سنتي بعنوان علم و هنر ترسيم نقشه تعريف شده است. نقشه ها بصورت سنتي بوسيله مداد و کاغذ ترسيم مي‌شدند ولي گسترش و مزاياي کامپيوترها، کارتوگرافيرا متحول کرده است. بيشتر نقشه هاي کيفي _ تجاري هم اکنون توسط نرم‌افزارهاي نقشهکشي از انواعCAD,GIS و ديگر نرم افزارهاي خاص کارتوگرافي مي باشد، تهيه مي گردندکه اين عمل خود باعث استفاده موثر از تصاوير دورسنجي و GIS (سيستم هاي اطلاعاتجغرافيايي) مي گردد.

نقشه هاابزارهاي بصري(Visual) داده‌هاي مکاني هستند. داده‌هاي مکاني خود از اندازه گيري‌هاحاصل شده و در پايگاه‌هاي داده براي مقاصد متنوعي نگهداري مي‌شوند. امروزه روندتهيه نقشه‌ها به سمت کنار گذاشتن روش‌هاي آنالوگ تهيه نقشه و حرکت در جهت ايجاد وگسترش روش‌هاي ديناميکي مي‌باشد که مي‌توانند نقشه ها را بصورت رقوميدرآورند.

کارتوگرافي را به صورت مختصر هنر، علم و تکنولوژي ساختن نقشه اززمين و يا ساير کرات آسماني تعريف مي‌نمايند. ولي معني واقعي کارتوگرافي چيزي بيشاز اين بوده و شامل ساختن(ثبت داده‌هاي مکاني بر روي نقشه ها)، مطالعه و حتيروش‌هاي استفاده از نقشه هاست. در دنياي امروز کارتوگرافي بسيار گسترده‌تر از نمايشمرزهاي سياسي،خط سير ترابري و حمل و نقل مي باشد.

لازم به ذکر است،قديمي‌ترين نقشه‌هاي شناخته شده متعلق به پنج هزار سال قبل است. نقشه ها با روش هاو کاربرد‌هاي علمي به صورت فزاينده‌اي در قرون 17، 18و 19 ميلادي گسترش يافتند. بسياري از کشورها تحت پوشش برنامه‌هاي نقشه‌برداري بين المللي قرار دارند. تا قبلاز جنگ جهاني دوم بسياري از کشورها داراي اطلاعات بسيار کمي در خصوص ترسيم نقشه‌هايمناطق مختلف بودند. بعد از پديدار شدن سيستم‌هاي اطلاعات جغرافيايي(GIS) در دهه‌هاي 1980-1970 تغييرات بسيار زيادي در الگوهاي کارتوگرافي سنتي پديد آمد.



لطفا به ادامه مطلب مراجعه نمایید .



:: برچسب‌ها: مباني , و , اصول , كارتوگرافي , cartography , طراحی , نقشه کشی , ترسیم , کارتوگراف , رسم , نقشه , نقشه لردار , نقشه برداری ,
:: بازدید از این مطلب : 9041
|
امتیاز مطلب : 17
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
ن : محمد اژدهاکش
ت : شنبه 11 بهمن 1393

10نکته در مورد تعیین موقعیت در فضای بسته
حتماً تا کنون به اهمیت تعیین موقعیت در فضای سرپوشیده پی برده اند. خرید شرکت های فعال در این زمینه توسط شرکت های بزرگ دنیا همچون اپل را می‌توان مصداقی از اهمیت روزافزون این مبحث دانست. در این پست دو قسمتی سعی داریم تا 10 نکته ضروری در مورد این تکنولوژی فراگیر را یادآور شویم.
1- جی پی اس در فضای سرپوشیده کارآیی مناسبی ندارد.
در حالی که تراشه های بسیار حساس جی پی اس، امروزه می توانند دستیابی به موقعیتی ثابت را در درون ساختمان‌ها امکان‌پذیر نمایند (به وسیلۀ دریافت سیگنال از تعداد مناسبی از ماهواره ها) ولیکن عموماً موقعیت محاسبه شده از دقت و صحت مناسبی برخوردار نیست. دلیل این امر را می توان شکست و یا بازتاب امواج در نتیجه برخورد به دیوارها، سقف و اشیا موجود در ساختمان دانست. علاوه بر این، بیضی خطای مختصات محاسبه شده توسط جی پی اس در فضای بسته گهگاه بزرگ‌تر مساحت ساختمان مورد نظر است!



2- برخی از راه‌حل های تعیین موقعیت در فضای سرپوشیده با روشی مشابه جی پی اس کار می کنند.
Locata، یک شرکت استرالیایی است که راه‌حلی برای این موضوع ارائه کرده است. تکنولوژی پیشنهادی توسط این شرکت از یک سری فرستنده های زمینی استفاده می کند که سیگنال های آن قابلیت نفوذ در دیوارها را نیز دارا می باشند. روش کار و مفاهیم اولیۀ گیرنده های لوکاتا نیز همچون گیرنده های جی پی اس است. جالب است بدانیم که خود وزارت دفاع ایالات متحده از اولین کاربران سیستم لوکاتا بوده است.
شرکت نوکیا نیز از فرستنده هایی استفاده می کند که سیگنال های بلوتوث تولید می کنند. در حالی که هر گیرنده بلوتوث می تواند این سیگنال های را دریافت کند، ولیکن بعد قابل پوشش توسط این سیگنال ها بسیار محدود است. شرکت نوکیا در سال گذشته، گروهی به نام اتحاد In-Location متشکل از 22 شرکت ایجاد نمود تا فعالیت خود در زمینه تعیین موقعیت در فضای سرپوشیده توسط سیگنال های بلوثوت را با قدرت بیشتری در پیش بگیرد.
شرکت های زیادی نیز به فکر استفاده از سیگنال های وای فای (Wi-Fi) افتاده اند که امروزه ما را در هر مکانی محاصره کرده اند. نکته کلیدی برای عملی نمودن این روش، در دست داشتن نقشه دقیقی از مکان نقاط دسترسی (Access Point) است. با داستن این نقشه می توان با همان مفاهیم مورد استفاده در روش های ذکر شده در بالا به موقعیت گیرنده دست یافت. شرکت های گوگل، نویزن (Navizon) و اسکای هوک (Skyhook) از پیشتاران این حیطه هستند.
استفاده از برج های مخابراتی و یا سیگنال های تلویزیونی را نیز بایستی به این لیست اضافه نمود. شرکت های تروپزیشن (TruePosition) و روسوم (Rosum) را نیز می توان به عنوان کمپانی های پیشتاز در این زمینه نام برد.

 

لطفا به ادامه مطلب مراجعه نمایید .



:: برچسب‌ها: 10 , نکته , در , مورد , تعیین , موقعیت , در , فضای , بسته ,
:: بازدید از این مطلب : 6024
|
امتیاز مطلب : 11
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
ن : محمد اژدهاکش
ت : شنبه 11 بهمن 1393

اضافه کردن داده های هیدروگرافی به نقشه های میکروسافت

 

 

احتمالا می دانید که یکی از نمونه های بسیار کامل و قابل رقابت با نقشه ها و تصاویر ماهواره ای Google، نقشه های شرکت Microsoftموسوم به Bing Mapsمی باشد. شرکت مایکروسافت که در زمینه نرم افزار


اضافه شدن داده های هیدروگرافی به نقشه های مایکروسافت



احتمالا می دانید که یکی از نمونه های بسیار کامل و قابل رقابت با نقشه ها و تصاویر ماهواره ای Google، نقشه های شرکت Microsoftموسوم به Bing Maps می باشد. شرکت مایکروسافت که در زمینه نرم افزار سرآمد است، برای رقابت با شرکت های رقیب در سرویس های اینترنتی و به خصوص گوگل که در این حیطه کاملا پادشاهی می کند، از چند سال پیش سرویس نقشه های بینگ را در کنار موتور جستجوی خود به همین نام در اختیار کاربران گذاشته است. به تقلید از شرکت گوگل، نقشه های بینگ نیز در کنار تصاویر ماهواره ای قرار گرفته اند و می توان بین دید ماهواره، دید نقشه و حالت Hybrid (دید ترکیبی) تغییر داد.

 

 

لطفا به ادامه مطلب مراجعه نمایید .

 



:: برچسب‌ها: اضافه , کردن , داده , های , هیدروگرافی , به , نقشه , های , میکروسافت , آب , آبنگاری , کشتی , دریا , گوگل , اقیانوس ,
:: بازدید از این مطلب : 17114
|
امتیاز مطلب : 12
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
ن : محمد اژدهاکش
ت : شنبه 11 بهمن 1393

ساده ترین و سریع ترین ابزار نقشه برداری

حتی تصور قادر بودن نقشه برداری با دقت بالا ، در هر شرایط زمانی و مکانی ، حتی در شرایط اب و هوائی نامناسب برای فتوگرامتری ( باد و باران سبک ، ابری بودن آسمان ) به روش متعارف بسیار سخت است . در این مطلب توضیحی



حتی تصور قادر بودن نقشه برداری با دقت بالا، در هر شرایط زمانی و مکانی، حتی در شراط آب و هوایی نامناسب برای فتوگرامتری (باد، باران سبک، ابری بودن آسمان) به روش های متعارف، بسیار سخت است؛ چه رسد به اینکه بتوان همۀ این کارها را با هدایت از روی زمین و با قیمتی بسیار منطقی انجام داد! در این پست به معرفی سیستم Gatewing X100 خواهیم پرداخت.

سیستم X100 کمپانی Gateway که موجب ایجاد دگرگونی های زیادی در دنیای ژئوماتیک گردیده است توانایی برداشت و پردازش تصاویر را دارا می باشد. بخش تصویر برداری از یک هواپیمایی کوچک و کم وزن بدون سرنشین و یک دوربین دیجیتال با کیفیت بالای کالیبره شده، که قادر به تهیۀ تصاویری با وضوح 5 سانتیمتر از ارتفاع 150 متری می باشد، تشکیل شده است.

لطفا به ادامه مطلب بروید .



:: برچسب‌ها: ساده , ترین , و , سریع , ترین , ابزار , نقشه برداری ,
:: بازدید از این مطلب : 7867
|
امتیاز مطلب : 12
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
ن : محمد اژدهاکش
ت : شنبه 11 بهمن 1393

اخبار جدید از دوربین های نقشه برداری اسمارت فون تانگو

چندی پیش خبر عرضه گوشی جدید مجهز به دوربین نقشه برداری را به اطلاع شما رساندیم. اسمارت فونی با نام تانگو که اوایل سال جاری میلادی توسط گوگل معرفی شد.
در این پروژه از یک تلفن هوشمند با سنسورهای سه‌بعدی برای اسکن و بازطراحی مجازی محل مورد نظر، استفاده می‌شود.
امروز جزئیات بیشتری از دوربین ها و نحوه عملکرد این گوشی منتشر شده است.
دوربین اصلی گوشی یک سنسور ۴ مگاپیکسلی است و در کنار آن یک دوربین Fish Eyeتعبیه شده که میدان دید معادل ۱۸۰ درجه دارد. به کمک این دوربین می‌توان فضاهای کوچک را به راحتی اسکن نمود و تصویری از کل ناحیه را ثبت کرد.

بر روی این تلفن دو دوربین دیگر نیز قرار گرفته‌اند. دوربینِِ حسگر عمق که دارای رزولوشن ۳۲۰ در ۱۸۰ پیکسل و نرخ فریم ۵۰ گیگاهرتز است و دوربینی در جلوی دستگاه که یک نسخه کوچک‌تر از دوربین پشتی گوشی است. دوربین جلو دارای میدان دید ۱۲۰ درجه (مشابه با چشم انسان) است.

به ادامه مطلب بروید .



:: برچسب‌ها: اخبار , جدید , از , دوربین , های , نقشه , برداری , اسمارت , فون , تانگو ,
:: بازدید از این مطلب : 4685
|
امتیاز مطلب : 7
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
ن : محمد اژدهاکش
ت : شنبه 11 بهمن 1393

سگمنت ها و کلید آن ها در حفاری تونل

تونل های مترو شیراز:

طرح فاز یک متروی شیراز به طول تقریبی 24 کیلومتر شامل سه قسمت عمیق،نیمه عمیق و روسطحی بسته به شرایط زمین شناسی پروژه می باشدکه قطعه تونل های عمیق آن بطول تقریبا 15 کیلومتر در محیط آبرفتی،زیر سطح ایستابی در حال حفاری می باشد.حفاری این تونل توسط دو دستگاه حفاری TBM سپردار به روش فشارتعادلی زمین (EPB) به صورت دو تونل دوقلو به قطر حفاری 6.88 متر و قطر مفید تمام شده 6 متر در حال انجام می باشد.نگهداری دایمی این تونل ها توسط قطعات پیش ساخته بتنی به نام سگمنت و با آرایش 1+2+2+1 می باشد.اتصال رینگ به رینگ این سگمنت ها (Segment) توسط قطعاتی با جنس پلاستیک فشرده به نام داول (dowel) و اتصال سگمنت به سگمنت در هر رینگ توسط قطعاتی به نام راد (Rod) صورت می پذیرد.دستگاه های TBM متروی شیراز در مهرماه سال 83 در ایستگاه یک با نصب سازه تکیه گاهی (Push Frame) شروع به حرکت نموده و پس از طی 800 متر وارد شفت ایستگاه دو شدند.این دستگاه ها باید مسافت 100 متر ایستگاه دو را بصورت روباز روی بستر بتنی (Cradle) عبور می کردند.باتوجه به مشکلات فراوان گذر این دستگاه ها در محیط های باز و شرایط اقتصادی و شرایط خاص تعمیرات دستگاه،در ابتدا دستگاهها مقدار 48 متر از ایستگاه را بصورت تک سگمنت (segment) کف از روی بستر بتنی (Cradle) عبور کردند.از آنجایی که نصب سازه تکیه گاهی (Push Frame) هم از لحاظ شرایط اقتصادی و هم از لحاظ شرایط فنی دشوار و پرهزینه می باشدگروه حفاری شرکت بام راه مصمم بر ایجاد روش ابتکاری و نوینی در ماشین های TBM شده اند که اصول این روش بر مبنای استفاده از چیدمان خود سگمنت ها (segment) به جای سازه تکیه گاهی می باشد.  

 

 

مشخصات سگمنت های نگهداری تونل متروی شیراز

 

به ادامه مطلب بروید .

 



:: برچسب‌ها: سگمنت , ها , و , کلید , آن , ها , در , حفاری , تونل , شیراز ,
:: بازدید از این مطلب : 11926
|
امتیاز مطلب : 19
|
تعداد امتیازدهندگان : 7
|
مجموع امتیاز : 7
ن : محمد اژدهاکش
ت : شنبه 11 بهمن 1393

نقشه های توپوگرافی 

نقشهٔ توپوگرافی، نقشه‌ای است که برای نمایاندن ویژگی‌های فیزیکی سطح زمین به کار می‌رود. این نقشه‌ها در مقیاس‌های بزرگ و کوچک می‌باشند و در مطالعات زمین‌شناسی به دلیل داشتن اطلاعات فواصل افقی یا ارتفاع عمودی بسیار به کار می‌روند.

نقشه‌های توپوگرافی نقشه‌هایی با مقیاس‌های بزرگ و کوچک هستند که برای نشان دادن خصوصیات فیزیکی سطح زمین بکار می‌روند. این نقشه‌ها برای مطالعات زمین شناسی بخاطر اطلاعات مفید آن از جمله قابلیت اندازه گیری فواصل افقی و یا ارتفاع عمودی نقاط مختلف یک وسیله اساسی به شمار می‌روند.

تاریخپه

نخستین مجموعهٔ چندبرگ نقشهٔ توپوگرافی از سرتاسر یک کشور «Carte géométrique de la France» فرانسه بود که در سال ۱۷۸۹ کامل شد. نقشه‌های توپوگرافی توسط ارتش و با هدف سهولت طرح‌ریزی برای جنگ و نیز تعیین محل‌های دفاعی ایجاد شد. بنابراین اطلاعات پیرامون ارتفاع، از اهمیت به سزایی برخوردار بوده‌است. پس از آن نقشه‌های توپوگرافی به یکی از منابع پایهٔ ملی کشورهای پیشرفته در طراحی زیرساخت‌ها و بهره‌بردای از منابع تبدیل شد. در آمریکا در سال ۱۸۷۹ نقشهٔ توپوگرافی سرتاسر آمریکا تهیه شد که تا امروز نیز باقی مانده‌است.

منحنی میزان

منحنی‌های میزان در نقشه‌های توپوگرافی خطوطی فرضی هستند که تمام نقاط آن‌ها دارای یک ارتفاع می‌باشند.

یک نقشه توپوگرافیک، چیزی نیست جز تعدادی خطوط ساده که گاه به صورت پیچ در پیچ و گاه به صورت صاف کشیده شده‌اند. به این خطوط، خطوط حد فاصل یا Contour lines می‌گویند. این خطوط، نمایشگر مکانهایی بر روی نقشه هستند که نسبت به یک نقطه مرجع دارای ارتفاع ثابتی هستند. یعنی اگر شما یکی از این خطوط contour را دنبال کنید تمامی نقاطی که با این خط مشخص شده‌اند ارتفاع یکسانی دارند.

قوانین کلی مربوط به منحنی میزان ها

خطوط تراز به طرف بالادست رودها یا به طرف بالادست دره خم می‌شوند. در محل دره‌ها این منحنی‌ها ، شکل V بوجود می‌آورند که نوک آن به طرف بالادست رود است و بطرف بالادست رود منحنی میزان پی‌درپی ارتفاعات بالاتری را نشان می‌دهند.
خطوط تراز در قسمت‌های فوقانی تپه‌ها منحنی‌های بسته‌ای را بوجود می‌آورند. قله تپه بالاتر از بالاترین منحنی میزان بسته قرار دارد.
گودال‌های (فرورفتگی‌های) فاقد راه خروجی را با منحنی‌ها بسته هاشوردار نشان می‌دهند. هاشورها طوری زده می‌شوند که نوک خط‌های هاشور طرف داخل گودی را نشان دهند.
فاصله خطوط تراز در دامنه‌های کم‌شیب بیشتر می‌شود.
فاصله خطوط تراز در دامنه‌های پرشیب کم می‌شود.
خطوط تراز دارای فواصل یکسان نشانگر دامنه‌های دارای شیب یکنواخت است.
خطوط تراز در موارد استثنایی همچون صخره‌های آویزان ، از روی یکدیگر عبور نکرده و همدیگر را قطع نمی‌کنند.
تمام خطوط تراز ، در نهایت یا در روی خود نقشه یا در حاشیه نقشه بسته می‌شوند.
یک خط تراز بالا هیچ وقت بین دو خط تراز پایین‌تر از خود قرار نمی‌گیرد و بالعکس ، به عبارت دیگر تغییر در جهت شیب زمین همیشه با تکرار خطوط تراز هم ارتفاع به صورت دو خط تراز جداگانه هم ارتفاع و یا برروی یک خط ترازی که دور می‌زند همراه است.
ارتفاع نقاط مرتفع بین خطوط تراز در بسیاری از جاها همچون تقاطع جاده‌ها ، قله کوهها و سطح دریاچه داده می‌شود .


برای مطالعه ادامه مطلب و دانلود فایل نمونه نقشه توپوگرافی به ادامه مطلب بروید .

 

 



:: برچسب‌ها: نقشه , های , توپوگرافی , ارتفاع , ترازیاب , نقشه , منحنی , میزان , ارتفاعی , سطح , تراز , ,
:: بازدید از این مطلب : 22639
|
امتیاز مطلب : 22
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6
ن : محمد اژدهاکش
ت : جمعه 10 بهمن 1393

نمرات درس کارگاه محاسبه و ترسیم 5 - جناب آقای مهندس حبیب زاده

 

نمرات با توجه به شماره استاندارد دانشجو می باشد .

نمره کد دانشجو
- -
2.5 53404
5 55729
12.5 41055
6 41029
12.5 52959
5 52960
6 40991
0 41028
0 41044
7.5 52966
7 53421
نمره کد دانشجو
- -
12 52951
2.5 52952
7.5 52953
10 53406
10 41021
10 52956
3.5 53409
11.5 52958
0 53410
2.5 52961
__ 41050
0 41020
5 52963
2.5 41026
2.5 52965
0 53420
10

52967



:: برچسب‌ها: نمرات , درس , کارگاه , محاسبه , و , ترسیم , 5 , جناب , آقای , مهندس , حبیب زاده ,
:: بازدید از این مطلب : 4850
|
امتیاز مطلب : 17
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
ن : محمد اژدهاکش
ت : جمعه 10 بهمن 1393
.

کارتوگرافی؛ از هنر تا جنگ

در بازدید از موزه نقشه های قرون گذشته انسان ناخود آگاه در برابر شاهکار، دقت ، هنر و آراستگی نقشه نگاران باستان چنان شیفته می ماند که از هدف واقعی آنان که تقدیم نقشه به پادشاهان و امرا که قلمرو سرزمینی را اختیار اداره و دفاع از آن را بر عهده داشته است فراموش می شود. چند سال سپری می شد تا این نقشه ها مزین می شدند به تصاویر مملو از فرشتگان کوچک شیپور نواز و ناوهای تجاری و جهازاتی که با بادبان های برآماسیده از وزش باد، اقیانوس ها را لابلای نپتون الهه دریاها و پریانی درمی نوردیدند که در جذر و مد آب ظاهر می شدند.

امروزه با کنجکاوی این طرح ها و مرزها و قاره ها را ناشیانه می بینیم درنقشه جهان آنها حتی هیچ اثری از قاره آمریکا و استرالیا و قطب جنوب نیست، اما باز هم حیرت زده می شویم که بسیاری از آنها بدون وجود ابزار ابتدایی و بدون رصد ماهواره ها، به ابعادی غالبا نادقیق اما به اشکال همانند اصل حیرت آوری، را ترسیم کرده اند. مثلا نقشه جهان ۱۶۶۰ فلیپ ایکبرخت (Philipp Eckebrecht) اگرچه اقیانوسیه را در زمره کره جهان در برندارد اما از نظر دقت فوق العاده است.
سازمان ملل متحد و کنفرانس یکسان سازی نامهای جغرافیایی آن در طی قطعنامه ها و یادداشت هایی پرحجم به قصد ارائه فهرست جامعی از توصیه هائی برای نقشه نگاری سرزمین ها به چاپ رسانده است. برای نمونه در آن تصریح شده است که در نقشه ها باید صحرای باختری که تا سال ۱۹۷۶ در تملک اسپانیا بود را با خط ممتدی از مراکش جدا کنند موضوعی که خشم مراکشی ها را بر انگیخته است.
چند نمونه از جدال های نقشه ای
روز ۲۹ نوامبر سال ۲۰۰۵ حضور یک نقشه در کنار سالنی که مراسم سالگرد روز همبستگی سازمان ملل با فلسطین را برگزار می کرد منجر به یک دردسر بزرگ در مدیریت سازمان ملل شد . این نقشه که متعلق به دهه ۱۹۶۰ بود نقشه فلسطین بود بدون هیچ اثری از وجود اسرائیل ، جان بولتون سفیر آمریکا فردای آنروز نامه شدید اللحنی به کوفی عنان نوشت و ضمن اعتراض به وجود این نقشه علت امر را جویا شد .
در رد و بدل شدن یکسری مکاتبات میان مقامات اداری سازمان ملل و سفارت آمریکا مشخص شد که این نقشه سال ها است که در سازمان ملل قرار داشته و در سالروز همبستگی با فلسطین به نمایش گذاشته می شده است. اما آنچه امسال حساسیت برانگیز شده بود سخنان محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران بود که گفته بود اسرائیل باید از روی نقشه محو شود. سفارت آمریکا باید مطمئن می شد که نمایش این نقشه در راستای آن سخن نبوده است.
در دی ماه ۱۳۸۳ تندر خشم ایرانیان مقیم خارج با ارسال طوماری اعتراضی با یکصد هزار امضا از سوی فرهیختگان از یکسو و ضربه عملی تهران از سوی دیگر بر مجله بین المللی معتبر نشنال جئوگرافی که در اطلس تازه چاپ خود، به جای نام تدبیر گرانه و تاریخی «خلیج فارس »، «خلیج عربی» نوشته بود فرود آمد.
بدنبال آن مدیر رسانه های خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که نظارت را بر نشریات اعمال می کند اعلام کرد:”ما دیگر برای روزنامه نگاران مجله نشنال جئوگرافی روادید ورود به کشور صادر نخواهیم کرد و مادام که این اشتباه را تصحیح نکرده اند اجازه نخواهیم داد این مجله در ایران پخش شود”.
سخنگوی دولت هم در کنفرانس مطبوعاتی تکرار کرد که :”ما از هویت تاریخی خلیج فارس صیانت خواهیم کرد، هیچ گونه جعل کردنی را نخواهیم پذیرفت و به اقدامات قانونی دست خواهیم زد “.

 

به ادامه مطلب بروید .



:: برچسب‌ها: کارتوگرافی , از , هنر , تا , جنگ ,
:: بازدید از این مطلب : 6086
|
امتیاز مطلب : 12
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
ن : محمد اژدهاکش
ت : جمعه 10 بهمن 1393

نقشه برداری آسمان (نجوم)

نخستين نقشه ديجيتالي از آسمان نيمكره جنوبي مي‌تواند ناگفته‌هاي فراواني را از ستارگان فراموش شده تا كهكشان‌هاي كوتوله‌اي كه به دور كهكشان ما در گردش هستند آشكار سازد.

در نقشه‌هايي كه توسط نقشه‌بردار ديجيتال sloan از آسمان شمالي به دست آمده است، جزئيات بي‌نظيري ارائه شده است. تلسكوپ اين نقشه‌بردار در رصدخانه لكه خورشيدي در نيومكزيكو قرار دارد. sloan در هشت سال اول فعاليت خود، موقعيت يك ميليون كهكشان را در فضايي بيش از يك چهارم آسمان نيمكره شمالي تعيين و رسم نموده و هم‌اكنون در راستاي تاثير انرژي تاريك بر جهان در طول زمان، در حال بررسي كهكشان‌هاي دوردست بيشتري است.

در حال حاضر پروژه‌اي با عنوان "نقشه بردار آسمان " قرار است آسمان جنوبي از جمله مركز پر‌ازدحام كهكشان راه شيري را از مقر خود در كوه سيدينگ اسپرينگ در جنوب شرق استراليا نقشه‌برداري نمايد.

ستاره‌شناسان قرار است طي يك طرح پنج ساله با استفاده از تلسكوپ 35/1 متري و دوربين 268 مگاپيكسلي نقشه‌بردار آسمان، در شش مرحله و در هر مرحله در يك فاز رنگي متفاوت نقشه‌برداري كنند. اين طرح در فروردين 1388 اغاز خواهد شد. نقشه‌بردار آسمان يك مزيت چشمگير نسبت به sloan خواهد داشت و آن اينكه نقشه‌بردار آسمان از درون دو فيلتر فرابنفش به عمق آسمان نگاه خواهد كرد در حالي كه sloan تنها از يك فيلتر استفاده مي‌كند.

 

به ادامه مطلب بروید .



:: برچسب‌ها: نقشه برداری , آسمان , نجوم ,
:: بازدید از این مطلب : 6913
|
امتیاز مطلب : 7
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
ن : محمد اژدهاکش
ت : جمعه 10 بهمن 1393

World Geodetic System
(WGS) سيستم ژئودتيك جهاني
سيستم ژئودتيك جهاني ، سيستمي استانداردي است كه در ناوبري از آن استفاده ميشود.در اين
سيستم از الف:يك مرجع براي مختصات يابي ، ب:يك مركز جرم براي زمين و پ: يك مدار شبيه
به مسير حركت زمين در فضا استفاده ميشود
توضيح بيشتر اينكه در بخش( الف) همانطور كه اشاره شد يك مرجع براي تعيين مختصات
استفاده ميشود. در واقع يك طول ويك عرض جغرافيايي به عنوان مبنا يا (صفر) در نظر گرفته
ميشود و بقيه نقاط نسبت به آن طول و عرض سنجيده ميشوند. مكان اين طول و عرض جغرافياي
براي مرجع، كاملا قراردادي است ، يعني در هر نقطه اي از زمين ميتوانست در نظر گرفته شود ، و
نقطه اي براي آن در نظر گرفته شد كه بعدا مختصات آنرا شرح خواهيم داد
در بخش (ب)توضيح بيشتر اينكه درمركز كره زمين ، يك مركز جرم براي زمين در نظر گرفته
ميشود. بديهي است كه چون اين نقطه را در مركز كره زمين در نظر گرفته ايم ، پس ميتوانيم
است (يعني مبدا آن در مركززمين است )و « زمين – مركز » بگوييم كه اين سيستم سيستمي
محاسبات نيز بر اين اساس انجام ميشوند. اما آيا به نظر شما فاصله مركز زمين تا سطح زمين در
همه نقاط يكسان است؟ ؟؟
در مورد بخش( پ) نيز توضيح بيشتر اينكه كره زمين در حال حركت است. اولا زمين به دور محور
خودش(حركت وضعي) در خلاف جهت عقربه هاي ساعت ميچرخد كه هر دوران كامل آن يك روز
نجومي طول ميكشد كه مدت آن 23 ساعت و 56 دقيقه و 4 ثانيه است. دوم آنكه زمين به دور
خورشيد از غرب به شرق ميگردد (حركت انتقالي)اين حركت همانطور كه ميدانيد 1 سال طول
ميكشد. نتيجه اين دو حركت زمين ، يك مدار بيضي شكل به دور خورشيد خواهد بود. يعني زمين
در مسيري بيضي شكل ، سالي يكبار به دور خورشيد ميگردد
در شكل زير كره زمين را كره اي سبز رنگ ميبينيد و بيضي اي كه مببينيد مسير فرضي حركت
زمين در فضا است . اما آيا واقعا زمين حركت بيضي وار يكنواختي را به دور خورشيد طي ميكند؟؟؟
پاسخ به اين سئوال ها يكي از دلايلي است كه بفهميم چرا در طي سالها مرتبا تغييراتي براي
دقيقتر شدن سيستم ژئودتيك جهاني به وجود آمده است

 

لطفا به ادامه مطلب بروید .



:: برچسب‌ها: سیستم , WGS84 ,
:: بازدید از این مطلب : 6345
|
امتیاز مطلب : 20
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6
ن : محمد اژدهاکش
ت : جمعه 10 بهمن 1393

قطب نما (نرم افزار اندروید)

 

 

برای دانلود نرم افزار قطب نما به ادامه مطلب بروید .

 



:: برچسب‌ها: قطب نما , نرم افزار , اندروید ,
:: بازدید از این مطلب : 4883
|
امتیاز مطلب : 7
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
ن : محمد اژدهاکش
ت : جمعه 10 بهمن 1393

تعريف و تاريخچه

سيستم اطلاعات جغرافيايي يا جي آي اس، مجموعه اي از نرم افزارهاي هوشمند است که به کمک سخت افزارهاي مورد نياز اقدام به جمع آوري اطلاعات، ذخيره و مديريت، تغيير و ويرايش، و تحليل و مدل سازي اطلاعات مکاني و غيرمکاني مي کند. اولين جي آي اس در 1960 در مقياس ملي در کانادا شکل گرفت که در اين سيستم عکسهاي هوايي، نقشه هاي موجود و ساير اطلاعات کشاورزي، جنگلداري، خاک، زمين شناسي و ... مورد استفاده قرار گرفت. در دهه 1970 با پيشرفت علم و امکان دسترسي به فناوري هاي کامپيوتري و تکنولوژي هاي لازم براي کار با داده هاي مکاني، سيستم اطلاعات جغرافيايي يا همان جي آي اس براي فراهم آوردن قدرت تجزيه و تحليل حجم هاي بزرگ داده هاي جغرافيايي شکل گرفت.
جي آي اس با تصوير سازي گذشته و حال و يا پيش بيني آينده يک پديده، از طريق ايجاد يک فضاي مجازي از دنياي واقعي، به کاربران امکان نگهداري و به روز داده هاي زمين مرجع به صورت يک بانک اطلاعاتي و نيز امکان ترکيب مجموعه اي از داده هاي مختلف با حجم زياد را مي دهد. اين اين رو، آشنايي با جي آي اس براي تحقيق و برسي هاي علمي، مديريت منابع و ذخاير برنامه ريزي به منظور توسعه پايدار در سطوح ملي و منطقه اي از ضرورت و اهميت بالايي برخوردار است.



:: برچسب‌ها: تعریف , GIS , و , کاربرد , آن ,
:: بازدید از این مطلب : 11176
|
امتیاز مطلب : 17
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
ن : محمد اژدهاکش
ت : جمعه 10 بهمن 1393

تاريخچه فتوگرامتري :

پايه گذار علم فتوگرامتري يک سرگرد فرانسوي به نام لوسدا(A. Laussedat) بوده است. او در سال ???? به کميسيون آکادمي علوم پاريس نشان داد که انسان چگونه مي‌تواند با استفاده از زوج عکس، مختصات نقاط را محاسبه کند. در همين زمان در آلمان شخصي به نام مايدن باور(A. Meydenbaver) اولين آزمايش موفق خود را تحت عنوان فتوگرامتري ساختمان پشت سر گذاشت. اين علم در اتريش از تاريخ ???? تاکنون مورد استفاده قرار گرفته است. دو مهندس اتريشي به نام‌هاي هافرل(Hefferl) و ماورر(Maurer) اولين طرح دستگاه فتوگرامتري را جهت استفاده در راه‌سازي و آبرساني به انجام رساندند. بعد از اينکه در سال ???? پالفريش (Pulfrich ) مقدمات علم ستريوفتوگرامتري را ارائه کرد، راه را براي مخترع با ذوقي به نام اورلز (Orels) که دستگاه استريواتوگراف را در سال ???? اختراع کرد، هموار ساخت .

درحال حاضر سازمان نقشه برداري کشور با در اختيار داشتن يک فروند هواپيماي جت فالکن(Falcon) و چهار فروند هواپيماي دورنير(Dornier)، توانايي تهيه عکس‌هاي هوايي را در هر نقطه از کشور دارد. اين هواپيماها با برد پروازي ?/? ساعت و ارتفاع پرواز بين ??? الي ????? پا، عکسبرداري از هر نقطه و با هر مقياس لازم را ممکن مي‌سازند.



:: برچسب‌ها: فتوگرامتری , نقشه برداری هوایی ,
:: بازدید از این مطلب : 6901
|
امتیاز مطلب : 7
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
ن : محمد اژدهاکش
ت : جمعه 10 بهمن 1393

معرفی نرم افزار فتو مد

 

نرم افزار فتومد محصول کمپانی راکورس از کشور روسیه بوده و میتوان آن را بعنوان کاراترین و اقتصادی ترین نرم افزار موجود در بازار فتوگرامتری کشور تلقی کرد. چراکه قابلیتهای این نرم افزار همتراز با نرم افزار های چند ده هزار دلاری روز دنیا می باشد. فتومد نرم‌افزاری رقومی با هدف تهیه نقشه بوسیله تصاویر هوایی و ماهواره‌ای از سال 1993 میلادی کار خود را آغاز کرده است. این نرم‌افزار بصورت ماژولار می‌باشد و از بخشهای مختلف و منفک از یکدیگر تشکیل شده است و بخشهای مختلف آن نیز بصورت جداگانه قابل تهیه می باشد.

ماژولهای مختلف در فتو مد (PhotoMod)

ماژول Montage Desktop : 


 این بخش در واقع دروازه ورودی به سیستم می‌باشد. کارهای از قبیل خواندن تصاویر، وارد کردن فایلنرم افزار Photo Mode کالیبراسیون دوربین عکسبرداری، چیدمان عکسها در قالب نوار و بلوک عکسی، تعریف پروژه و غیره در این ماژول انجام می‌شود. قابلیتهای این بخش را می توان بصورت زیر نام برد:  

o  خواندن تصاویر در قالب یک پروژه

o  وجود کتابخانه‌ای کامل از سیستم مختصاتهای جهانی و همچنین سیستم تصویر ها

o  انجام تصحیحات رادیومتریک برای کل بلوک عکسبرداری بصورت یکسان

o  امکان تعریف فایل کالیبراسیون دوربین عکسبرداری

o امکان واردکردن پروژه‌های انجام شده در نسخه‌های قدیمی فتومد


 

ماژول مثلث بندی (Arial Triangulation)

این بخش شامل توجیه داخلی، نسبی و مطلق می‌باشد. هر کدام از این توجیهات را می‌توان بصورت دستی و اتوماتیک انجام داد. قابلیتهای این بخش را می توان بصورت زیر نام برد:

o توجیه داخلی نیمه اتوماتیک

o واردکردن مختصات نقاط کنترل از طریق فایل و در صورت دسترسی، مختصات مراکز تصویر بعنوان نقاط کنترل

o اندازه گیری و انتقال نقاط گره‌ای با استفاده از تکنیکهای Correlation بصورت اتوماتیکنرم افزار Photo Mode

o اندازه‌گیری نقاط گره‌ای در استریو کمپراتور و در چندین تصویر بصورت همزمان

o انتقال نقاط کنترل از تصویری به تصویر دیگر با استفاده از استریو کمپراتور

o انجام تصحیحات رادیومتریک روی هر یک از تصاویر بصورت جداگانه

o زمین مرجع کردن نقشه‌های رستری

o استفاده از نقشه‌های رستری برای معرفی نقاط کنترل

o خروجی گرفتن از مشاهدات به فرمت PAT-B


 

 

 



:: برچسب‌ها: معرفی , نرم افزار , فتو مد ,
:: بازدید از این مطلب : 8203
|
امتیاز مطلب : 11
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
ن : محمد اژدهاکش
ت : جمعه 10 بهمن 1393

نرم افزار Mapsource (تخلیه GPS دستی گارمین)

 

 

 

با نصب این برنامه بر روی سیستم رایانه خود و اتصال جی پی اس دستی گارمین توسط کابل به سیستم میتوانید اطلاعات خود را از روی دستگاه دانلود یا به آن آپلود کنید .

 

 

 

برای دانلود نرم افزار به ادامه مطلب بروید .



:: برچسب‌ها: نرم افزار , Mapsource , تخلیه , GPS , دستی , گارمین , ,
:: بازدید از این مطلب : 8310
|
امتیاز مطلب : 7
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
ن : محمد اژدهاکش
ت : پنج شنبه 9 بهمن 1393

ايجاد شبکه پيمايش در اجراي پروژه هاي نقشه برداري طبق دستور العمل هاي سازمان نقشه برداري کشور :

يکي از مهمترين کارهايي که در اجراي تمام پروژه هاي نقشه برداري قبل از شروع عمليات برداشت بسيار مورد توجه است . ايجاد شبکه اي از نقاط در محيط کار و منطقه است .که با انجام پيمايش و جمع آوري اطلاعات طول و زاويه مربوط به هر امتداد و بررسي خطاي رخ داده در هر امتداد با استفاده از روش هاي سرشکني ، خطاي موجود را سرشکن مي کنيم و مختصات صحيصح مربوط به هر نقطه را بدست مي آوريم . در اين مبحث مي پردازيم به چگونگي ايجاد شبکه هاي پيمايش طبق دستور العمل هاي سازمان نقشه برداري کشور.





:: برچسب‌ها: پیمایش , شبکه نقاط پابت , پلیگون , ایستگاه های نقشه برداری ,
:: بازدید از این مطلب : 21698
|
امتیاز مطلب : 18
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6
ن : محمد اژدهاکش
ت : پنج شنبه 9 بهمن 1393

چت باکس (تالار گفت و گو) حول مسائل نقشه برداری

 

شما دوستان عزیز می توانید سوالات و مسائل خود را در این تالار گفت و گو مطرح نمایید و بهمراه دوستان خود به بحث و تبادل نظر در آن بپردازید .

محل چت باکس در سمت چپ وبلاگ می باشد .

فقط کافیست نام خود را به همراه نظر خود نوشته و سوال عددی را جواب دهید و سپس گزینه ارسال را بزنید .



:: برچسب‌ها: چت , باکس , تالار , گفت , و , گو , حول , مسائل , نقشه , برداری ,
:: بازدید از این مطلب : 6177
|
امتیاز مطلب : 13
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
ن : محمد اژدهاکش
ت : پنج شنبه 9 بهمن 1393

شبیه ساز GPS1200 لایکا (Simulatin)

 

 

 

 

 

برای دانلود شبیه ساز GPS1200 لایکا (Simuiatin) به ادامه مطلب بروید .

فرمت فایل : WinRAR که پس از خارج کردن از حالت فشرده پوشه ای ایجاد می شود که فایل Setup در آن قرار دارد . (فایل نصبی بر روی رایانه)

حجم فایل : 15.56 کیلو بایت

 



:: برچسب‌ها: شبیه , ساز , GPS1200 , لایکا , Simulatin ,
:: بازدید از این مطلب : 10297
|
امتیاز مطلب : 18
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6
ن : محمد اژدهاکش
ت : چهار شنبه 8 بهمن 1393

RS چیست ؟

سنجش از دور دانش و فن جمع‌آوری اطلاعات از عوارض سطح زمین، بدون تماس فیزیکی با آنها است.

سنجش از دور شامل اندازه‌گیری و ثبت انرژی بازتابی از سطح زمین و جو پیرامون آن از یک نقطه مناسب بالاتر از سطح زمین است. پرتوهای بازتابی که از نوع امواج الکترومغناطیسی هستند، می‌توانند دارای منابع گوناگونی همانند پرتوهای خورشیدی، پرتوهای حرارتی اجسام یا حتی پرتوهای مصنوعی باشند. سنجش از دور، دانش بسیار گسترده‌ای است، که از جهات مختلف توسط صاحبنظران زیادی از جمله Campbell، Lillesand و Kiffer و Sabins به معرفی آن پرداخته شده‌است. Campbell با سعی در بیان کلّی از سنجش از دور، این مقوله را چنین تعریف می‌کند: سنجش از دور عبارتست از بدست آوردن اطلاعاتی از سطح زمین و سطح دریاها با استفاده از تصاویری که بر فراز آنها بکمک قسمتهایی از طیف الکترومغناطیس که از سطح زمین تابیده یا بازتابیده می‌گردد، اخذ می‌شود. همانطور که در بالا نیز شرح داده شد، سنجش از دور از انرژی الکترومغناطیسی بهره می‌گیرد. قویترین منبع تولیدکنندة این انرژی، خورشید است، در تمامی طیف الکترومغناطیس، تابش می‌کند. در کنار منبع طبیعی تولید انرژی الکترومغناطیسی که در سنجش از دور غیر فعال کاربرد دارد، انرژی الکترومغناطیسی می‌تواند بطور مصنوعی نیزتولید شود که آنرا اصطلاحاً سنجش از دور فعال می‌نامند. وقتی انرژی الکترومغناطیسی به زمین می‌رسد، قسمتی از آن بازتابیده و قسمت دیگری جذب می‌شود. انرژی جذب شده ممکن است متعاقباً تابش گردد، که این تابش عمدتاً در طیف فروسرخ رخ می‌دهد. سهم بازتاب شده یا جذب و تابش مجدد شدة انرژی الکترومغناطیسی، برای مواد مختلف متفاوت است. با اندازه‌گیری مقدار انرژی الکترومغناطیسی بازتابی و یا تابش شده و مقایسه آن با منحنی‌های بازتاب طیفی موادی معین، می‌توان اطلاعاتی از سطح خشکی و سطح دریاها بدست آورد.

پرتوهای بازتابیده شده از اجسام زمینی توسط سنجنده‌های ویژه‌ای به صورت قابل نمایش و پردازش ثبت و ذخیره می‌شوند.

 

 



:: برچسب‌ها: RS , چیست , ؟ , سنجش , از , دور ,
:: بازدید از این مطلب : 14205
|
امتیاز مطلب : 16
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6
ن : محمد اژدهاکش
ت : چهار شنبه 8 بهمن 1393

مقیاس در نقشه عبارت است از نسبت طول اندازه گیری شده روی نقشه به طول افقی مشابه روی زمین یا به عبارت دیگر مقیاس عبارت است از نسبت طول ab روی نقشه به طول AB افقی روی زمین.

کاربرد مقیاس
برای ثبت در نقشه‌کشی مکانیک و ثبت قطعات کوچک معمولا نقشه به اندازه واقعی یا ۱:۱ ترسیم می‌شود، و در صنعت الکترونیک نقشه معمولا بزرگتر از اندازه واقعی ترسیم می‌شود(مثلا ۱۰ برابر بزرگتر) که در این صورت مقیاس نقشه ۱۰:۱ خواهد بود.در نقشه‌های ساختمانی اکثرامقیاس نقشه عددی است کسری که صورت آن یک و مخرج آنعددی صحیح است که نقشه به نسبت آن کوچک شده‌است.

روشهای استفاده از مقیاس در نقشه
مقیاس ساده:
که به صورت کلی آن 1\ 1000 می‌باشد و در کشورهایی که دارای سیستم متریک هستند مورد استفاده است و معین کننده این است که 1mm روی نقشه مساوی 1 متر روی زمین می‌باشد.مثلاً 1\ 25000 یعنی 1mm روی نقشه مطابق 25 متر روی زمین است.
مقیاس مرکب:
در کشورهایی که سیستم غیر متریک دارند مانند آمریکا و انگلیس از این مقیاس استفاده می‌کنند مثلاً 2in\ 5Mi یعنی 2 اینچ روی نقشه مطابق 5 مایل روی زمین می‌باشد.
مقیاس خطی:
عبارت است از خطی که به تقسیمات مساوی افراز شده و هر قسمت آن طول معینی از نقشه را در روی نقشه نشان می‌دهد.از مزایای مقیاس خطی این است که اگر نقشه در اثر عوامل جوی تغییر بعد داد مقیاس خطی هم تغییر بعد می‌دهد واندازه گیری با این مقیاس روی نقشه با مقدار افقی آن در زمین مطابقت می نماید.

 



:: برچسب‌ها: مقیاس , در , نقشه ,
:: بازدید از این مطلب : 7156
|
امتیاز مطلب : 8
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
ن : محمد اژدهاکش
ت : چهار شنبه 8 بهمن 1393

آموزش تبدیل عکس هوایی به نقشه توپوگرافی

 

تبدیل عکس هوایی به نقشه توپوگرافی توسط استرئوسکوپ (فتوگرامتری)

برای دانلود جزوه آموزشی به ادامه مطلب بروید .

 

فرمت فایل : PDF

حجم فایل : 11.11 کیلو بایت



:: برچسب‌ها: آموزش , تبدیل , عکس , هوایی , به , نقشه , توپوگرافی , نقشه , برداری , محمد , اژدهاکش , ,
:: بازدید از این مطلب : 22303
|
امتیاز مطلب : 17
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
ن : محمد اژدهاکش
ت : چهار شنبه 8 بهمن 1393

منابع خطا در اندازه گیری جی پی اس 

 

 

 

۱- اثرات (خطای) اتمسفریک اطراف زمین را اتمسفرفرا گرفته است . این اتمسفردارای دو لایه عمده«ترو پسفر»و «یونوسفر» میباشد. تا حدود ۳۰ تا ۴۰ کیلومتر اتمسفر زمین را تروپسفر و تا۱۰۰۰ کیلومتری را یونوسفر می گویند که نسبت به سیگنال های جی پی اس (GPS) یک محیط dispersive است. یعنی امواج با فرکانس های مختلف تاخیر و تقدم فازهای متفاوتی دارند. میزان این تاخیر وابسته به تعداد الکترون های لایه یونوسفر (TEC) است که با زمان تغییر میکند. عامل اصلی در ایجاد بیش از ۵۰ تا ۶۰در صد از خطاها در اندازه گیری های سیستم جی پی اس (GPS) ناشی از اتمسفر (ترو پسفر و یونوسفر ) است. ما اثریونسفر را به روش اندازه گیری تفاضلی عملاً در نقشه برداری کاهش می دهیم . اثر لایه یونسفر بر روی اندازه گیری های ماهواره ای ۴ برابر درشب کمتر از همین اثر در روز می باشد چرا؟ جواب این سئوال را بدین گونه توجیه می نمائیم که چون، اولاً لایه های تشکیل دهنده یونسفر (به ترتیب نزدیکی با سطح زمین ): (D)و(E)و(F2)و(F1)می باشند .

 



:: برچسب‌ها: منابع , خطا , در , اندازه , گیری , جی , پی , اس , ,
:: بازدید از این مطلب : 8552
|
امتیاز مطلب : 12
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
ن : محمد اژدهاکش
ت : چهار شنبه 8 بهمن 1393

 ژئودزی چیست ؟

نام

ریشه یونانی کلمه ژئودزی (Geodesy) معنای تقسیم زمین است اما اسم این دانش همچون اسم هندسه (Geo+metry) تنها ریشه‎ی تاریخی این دانش را نشان می‎دهد و همینطور که از نام این دو دانش مشخص است و با نگاهی تاریخی به این دو دانش می‎بینیم، علم ژئودزی با علم هندسه یک مهد و خاستگاه تاریخی داشته اند. ژئودزی هم شاخه‌ای از ریاضیات کاربردی و هم شاخه‎ای از علوم زمین محسوب میگردد. تمامی علوم زمین (همچون ژئوفیزیک، جغرافیا، زمین شناسی ...) به بررسی مبدا پیدایش انسان یعنی زمین می‎پردازند و هریک فنون و علمی را برای این امر اختیار می‎نماید، به عنوان مثال ژئوفیزیک، دانش فیزیک را و ژئوشیمی دانش شیمی را، جغرافیا (Geography) فنون کارتوگرافی را و ... و در این بین ژئودزی علمی است که از هندسه برای شناخت مبدا انسان یعنی زمین کمک می‎گیرد، بهتر است بگوییم ژئودزی دانشی است که با چشمان هندسه به زمین می‎نگرد.

 



:: برچسب‌ها: ژئودزی , چیست , ؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 16649
|
امتیاز مطلب : 17
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
ن : محمد اژدهاکش
ت : چهار شنبه 8 بهمن 1393

شکل واقعی کره زمین

 

 

زمین کروی
یکی از اندیشه‌های یونانیان قدیم این بود که زمین به شکل کره است. تصور کرویت زمین نخست در شمار اندیشه‌های فلسفی یونانیان بود. فیثاغورث ، فیلسوف بزرگ یونانی ، نخستین کسی است که این عقیده را در حدود سال 525 قبل از میلاد ابراز کرد. یونانیان ، کره را شکل کاملی پنداشتند و درستی این اندیشه را با مشاهدات خود نیز تحقیق کردند.

 

تصویر
زمین قبل از کرویت
پیش از آنکه یونانیان نظریه کروی بودن زمین را مطرح کنند، اکثر مردم عوام معتقد بودند که زمین مسطح است. مثلا هندوها معتقد بودند که زمین مسطح بر شانه چهار فیل قرار دارد که به نوبه خود بر پشت چهار لاک پشت شناور در اقیانوسی بیکران ، ایستاده‌اند. مصریان باستان ، زمین را رب‌النوع کب می‌پنداشتند که به پهلو دراز کشیده و الهه نات بر روی آن خمیده است.
دلایل کرویت
در حدود سال 350 پیش از میلاد ارسطو ، دلیل قاطعی بر گرد بودن زمین ارائه کرد. موثرترین دلیل وی این بود که اگر کسی به طرف شمال یا به طرف جنوب مسافرت کند، در افق روبروی او ستارگان جدیدی ظاهر می‌شوند و در افق پشت سر او ستارگانی که قبلا دیده می‌شدند، ناپدید می‌شوند. ارسطو همچنین دلیل می‌آورد که کشتیها در هر جهت که از ساحل دور شوند، ابتدا دکل آنها ناپدید می‌شود.

از اینها گذشته مقطع سایه زمین بر ماه در هنگام خسوف ، بدون در نظر گرفتن وضع ماه ، همیشه به صورت یک دایره است. ارسطو می‌گوید همه این واقعیت‌ها فقط هنگامی می‌تواند درست باشد که زمین کروی باشد.
سیطره باور
در میان تحصیلکرده‌ها ، حتی در اوایل قرون وسطی ، هرگز تصور کروی شکل بودن زمین از بین نرفت. دانته شاعر ایتالیایی ، در کتاب خود ، کمدی الهی ، فرض کروی شکل بودن زمین را پذیرفته است.

 

برای دست رسی به ادامه مطلب بر روی ادامه مطلب کلیک نمایید .



:: برچسب‌ها: شکل , واقعی , کره , زمین ,
:: بازدید از این مطلب : 32689
|
امتیاز مطلب : 18
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6
ن : محمد اژدهاکش
ت : چهار شنبه 8 بهمن 1393

ترازیابی
مقصود از ترازیابی :

مقصود از ترازیابی یا نیولمان تعیین اختلاف ارتفاع بین دو یا چند نقطه ( نسبت به هم یا نسبت به یک سطح مبنای معین ) است که با استفاده از دستگاههای مختلف و با روشهای گوناگون صورت می گیرد .

ارتفاع نقطه ای مثل A عبارت از فاصلة قائم این نقطه از سطح ارتفاعی مبدأ ( ژنوئید ) است . ضمناً به مجموعه نقاطی که ارتفاع آنها یکسان باشد سطح تراز می گویند . فاصله بین دو سطح تراز تعیین کنندة اختلاف ارتفاع بین نقاط واقع بر روی آن دو سطح است .

روش تعیین مبدأ ارتفاعی :

چون اندازه گیری ارتفاع هر نقطه مستقیماً از سطح مبنا میسر نیست لذا در نقشه برداری سعی می کنند که موقعیت هر نقطه را از نظر ارتفاعی نسبت به نقطه مشخص دیگری که ارتفاع آن نسبت به مبدأ معلوم است تعیین کنند و یا آنکه کلاً ارتفاع را به طور نسبی ( با مبدأفرضی ) معین کنند .

برای تعیین مبدأ ارتفاعی به ترتیب زیر عمل می کنند .

در کنار دریا در نقطه ای که از برخورد امواج تا اندازه ای در امان باشد یک شاخص جذر و مد سنج نصب می کنند و هر روز در ساعات مختلف برای چندین ماه متوالی ارتفاع سطح آب را نسبت به این شاخص مدرج تعیین می کنند . متوسط این اعداد ارتفاع سطح متوسط دریا یا به عبارت دیگر مبدأ ارتفاعی را مشخص می کند . سپس در ساحل دریا نقطه ای را گود می کنند و در این نقطه یک سکوی بتونی که داخل آن میله فلزی یا آرماتور قرارداده شده نصب و با انجام یک ترازیابی دقیق اختلاف ارتفاع بین نوک میله و مبدأ ارتفاعی را تعیین می کنند . این سکو را علامت ارتفاعی یا بنچ مارک می نامند .

به همین ترتیب بنچ مارکهای دیگری در نقاط مختلف کشور داخل زمین و یا در کنار دیوارها و در نقاط معین نصب می کنند و با انجام ترازیابیهای پیاپی اختلاف ارتفاع هر یک از این علائم را نسبت به نزدیکترین بنچ مارک که ارتفاع آن معلوم است تعیین می کنند . با این ترتیب تراکم نقاط ارتفاعی زیاد می شود . تا جایی که می توان ارتفاه هر نقطه دلخواه را پس از انجام یک ترازیابی ساده به کمک یکی از این بنچ مارکها تعیین کرد .

 



:: برچسب‌ها: ترازیابی , ارتفاع ,
:: بازدید از این مطلب : 8811
|
امتیاز مطلب : 12
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
ن : محمد اژدهاکش
ت : چهار شنبه 8 بهمن 1393

1- نقشه برداري زميني:
تعيين موقعيت نسبي نقاط واقع در سطح زمين و يا نزديک به آن هدف اصلي نقشه برداري است. از اين تعريف ساده چنين استنتاج مي شود که هدف، تعيين مختصات نقاط در سه بعد است. البته در بعضي موارد، براي تعيين موقعيت، بعد زمان نيز مورد توجه قرار مي گيرد (سنجش هاي نجومي و نقشه برداري ماهواره اي). مختصات مطلوب مي تواند کارتزين (Z,Y,X) و يا جغرافيايي باشد. معمولا عمليات نقشه برداري شامل دو مرحله برداشت يا اندازهگيري و محاسبه و ارائه نتايج کار است. در مرحله اندازه گيري، از وسايل و دستگاه ها و نيز روش هاي مختلفي استفاده مي شود تا داده هاي لازم براي مرحله دوم بدست آيد. در مرحله دوم نيز از روشهاي مختلفي استفاده مي گردد. در تمام روش ها، ابتدا خطاها مورد بررسي قرار گرفته و در صورت قابل قبول بودن سرشکن مي شوند. نتايج کار به صورتهاي آنالوگ (نقشه، مقاطع طولي و عرضي و ...) و يا ديجيتال (جداول، مدلهاي رقومي زمين DGM يا DTM) ارائه مي گردد. انتخاب وسايل و روشهاي مناسب تابع وسعت منطقه، دقت مطلوب و امکانات است.

 

برای دسترسی به ادامه مطالب بر روی ادامه مطالب کلیک نمایید .



:: برچسب‌ها: شاخه , های , نقشه برداری , کارشناسی , ارشد ,
:: بازدید از این مطلب : 6652
|
امتیاز مطلب : 11
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
ن : محمد اژدهاکش
ت : چهار شنبه 8 بهمن 1393
صفحات
نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
چت باکس
تبادل لینک هوشمند
پشتیبانی