راهکاری برای تشخیص وضعیت هم محوری EDM با محور دیدگانی
.
اطلاعات کاربری
درباره ما
دوستان
خبرنامه
آخرین مطالب
لینکستان
نظر سنجی
دیگر موارد
آمار وب سایت

عدم تطابق محور های دیدگانی و EDM (عدم تطبیق لیزر پوینتر و تار رتیکول) در دوربین های نقشه برداری موسوم به توتال استیشن ها موضوعی است که در اثر تکان های شدید دستگاه در حین حمل و نقل رخ می دهد و یکی از دلایل عدم کالیبره بودن دستگاه ها است.
اساسا عدم انطباق محور دیدگانی با محور سیستم طولیاب لیزری دستگاه در فواصل بلند مشکل ساز است زیرا با افزایش طول بین این دو محور اختلاف بین نقطه اندازه گیری و نقطه مورد نظر اپراتور افزایش می یابد.


نکته حائز اهمیت این است که این خطا در عملیات نقشه برداری روزانه آشکار نمی شود و می باید طی دوره های چند ماهه (مثلا هر سه ماه یا هر شش ماه یک بار) کنترل شود دلیل آن هم این است که این اختلاف عدم تطابق، یک شیفت ثابت است که در هنگام توجیه دوربین برای تمامی ایستگاه های یکسان در نظر گرفته می شود و از این رو دوربین با دقت مطلوب توجیه می گردد. البته شرایطی هم وجود دارد که این عدم انطباق در هنگام توجیه دوربین آشکار شود. به عنوان مثال در هنگام توجیه به روش ترفیع (resection) اگر فواصل ایستگاه ها به یک اندازه نباشد یعنی یک ایستگاه از دوربین 300 متر و ایستگاه دیگری از دوربین 20 متر فاصله داشته باشد این خطا در هنگام توجیه آشکار می شود.

راهکار تشخیص : 
ابتدا دوربین را در نقطه ای به عنوان مثال نقطه A مستقر کنید و تراز نمایید. سپس در فاصله 50 متری (هر چه بیشتر بهتر، اما جهت جلو گیری از پخش شدگی لیزر بیشتر از 100 متر نشود) روی یک دیوار علامتی را مشخص کنید. (بهترین گزینه پرینت یک سیبل روی یک کاغذ سفید است) علت عدم استفاده از Tape سختی تشخیص Laser Pointer بر روی Tape است).


حال با دوربین به دقت به مرکز علامت نشانه روی کنید و Laser pointer دوربین را روشن نمایید، حال به سراغ علامت رفته تا وضعیت را برسی کنید. مرکز لیزر را علامت بزنید سپس بار دیگر نشانه روی را در حالت دایره به راست تکرار کنید و دوباره مرکز Laser pointer را علامت بزنید. این دو علامت نسبت به علامت مرکز سیبل حالت قرینه دارند و هر چه فاصله شان نسبت به هم بیشتر باشد انحراف محور دیدگانی با محور طولیاب لیزی دوربین بیشتر است. شرایط ایده آل این است که دو علامت با مرکز سیبل هر سه در یک نقطه باشند. در این صورت دوربین از لحاظ انطباق محور دیدگانی با EDM کالیبره می باشد. در صورت عدم کالیبره بودن دستگاه، آن را به مراکز کالیبراسیون معتبر ارسال نمایید.


 دانلود تارگت نشانه روی :

حجم فایل : 103 کیلو بایت

فرمت فایل : PDF


 این مطلب چکیده تجربه شخصی در کار های کارگاهی می باشد

لطفا در بهبود آن نظرات و انتقادات و پیشنهادات خود را به ما هدیه دهید.

منبع : Geomatncc


  لطفا بر روی آیکن گوگل پلاس (g+1) کلیک نمایید و  ما را در گوگل محبوب کنید .





:: برچسب‌ها:
راهکاری , برای , تشخیص , وضعیت , هم , محوری , EDM , با , محور , دیدگانی , در , دوربین , های , توتال , استیشن , نقشه برداری , SURVEYING , AXIS , ,
:: بازدید از این مطلب : 9820
|
امتیاز مطلب : 3
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
ن : محمد اژدهاکش
ت : جمعه 13 مرداد 1396
.
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








صفحات
نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
چت باکس
تبادل لینک هوشمند
پشتیبانی