معرفی روش RTK در برداشت با جی پی اس و دقت این روش و جزئیات دیگر
.
اطلاعات کاربری
درباره ما
دوستان
خبرنامه
آخرین مطالب
لینکستان
نظر سنجی
دیگر موارد
آمار وب سایت

معرفی روش RTK  در برداشت با جی پی اس و دقت این روش و جزئیات دیگر

 

 

در اواسط دهه 90 سازندگان GPS روش كينماتيك آني (RTK) را ارائه نمودند كه با استفاده از آن مي توان به صورت آني به دقتهاي مورد نظر در نقشه برداري دست يافت. در این روش کاربر برای تعیین موقعیت به طور معمول نياز به يك ايستگاه مرجع در فاصله حداکثر 10 كيلومتري دارد تا بتواند به دقت سانتيمتري در تعيين موقعيت دست يابد.

 

از موارد استفاده از این روش میتوان به تعیین موقعیت با دقت بالا جهت سیستم های ناوبری ، راهنمایی ماشین های اتوماتیک ، هواپیماهای بدون سرنشین  ، عملیات دریایی مانند لایروبی و بروزرسانی نقشه های بزرگ مقیاس اشاره کرد.

 

به طور کلی RTK فرايندي است که در آن تصحيحات سيگنال GPS بصورت آني(real-time )از يک ايستگاه گيرنده مرجع با موقعيت معلوم براي يک يا چند گيرنده متحرک مخابره مي شود. بدين معنا كه با استفاده از مشاهدات كوتاه مدت امكان تعيين موقعيت دينامك (تعيين موقعيت در حال حركت بين ايستگاهها) فراهم شده و با استفاده از سيگنالهاي فاز حامل (carrier code) فورا موقعيت مكاني ايستگاه سيار باصحت سانتيمتری تعيين مي گردد.

 

در حقيقت در روش RTK با استفاده از يک گيرنده  ثابت GPS (به نام Base) که بر روي يک ايستگاه با مختصات معلوم مستقر شده است، خطاهاي مشاهدات آشکار سازي شده و از طريق يک آنتن راديويي به گيرنده هاي متحرک(Rover) ارسال مي شوند و آن گيرنده ها با اعمال تصحيحات به مشاهدات خود موقعيت دقيق محل خود را مشخص مي نمايند.

 

به عبارت دیگر سیستم RTK شبيه تصحيح تفاضلي است با اين تفاوت كه اين متد از يك ايستگاه مرجع محلي(base) استفاده مي كند كه تصحيحاتي با دقت بسيار زياد را از طريق ارتباطات راديويي  به گيرنده سيار (rover) مخابره مي نماید.  بنابراین فاصله و دید مستقیم base نسبت به rover  مهمترین پارامتر قابل توجه در این روش می باشد که محدودیتهایی را نیز درهنگام استفاده از آن به وجود می آورد، به این معنا که با افزایش فاصله ایستگاه سیار از ثابت صحت تعیین موقعیت سیر نزولی خواهد داشت و اين کاهش به دليل يکسان نبودن مدل خطاهاي يونسفريک و تروپوسفريک در مناطق مختلف و تاثيرات سيستماتيک برافمريدها مي باشد..درحقیقت وجود محدودیتهایی چون فاصله بین ایستگاههای ثابت و متحرک، و میرا بودن امواج رادیویی منجر به نامطلوب بودن صحت در فواصل دورتر و افزایش زمان و هزینه انجام عملیات می گردد.

 

راه حلي كه امروزه در بسياري از كشورها جهت حل اين مشكلات مورد استفاده قرار مي گيرد استفاده از چندين ايستگاه مرجع و درحقيقت ايجاد يك شبكه ملي يا منطقه اي است كه اطلاعات RTK را ارسال مي كند و در نتيجه تنها با استفاده از يك گيرنده GPS مي توان به دقت سانتيمتري به صورت آني دست يافت. دراین روش که اصلاحا Network RTK ناميده مي شوند(در مقابل حالت اول كه SingleBase RTK خوانده مي شود)ايستگاه مجهول برای تعیین موقعیت مي تواند از يك يا چند ايستگاه معلوم(مرجع) موجود استفاده كند. افزايش تعداد ايستگاههاي مرجع سبب بهبود شرايط سرشكني خطاهاي مشاهداتي و دستيابي به نتايج دقيق تر مي گردد. درحقيقت علت تاكيد بر روش RTK شبكه اي آن است كه مي تواند تنها با يك نيروي انساني به كار گرفته شود و به صحت بهتر از 3 سانتيمتر دست یابد.

روش rtk

 از لحاظ زیرساختاری مهمترين بخش در راه اندازي شبكه RTK ايجاد ايستگاههاي دائمي GPS است. اين ايستگاهها مي بايست داراي GPS دوفركانسه، كامپيوتر، تجهیزات لينك اطلاعاتي با مركز كنترل محاسبات و سيستم تامين انرژي باشند. فاصله بين ايستگاههاي شبكه نبايد از 20 كيلومتر بيشتر باشد و براي برآورده كردن اين امر نسبت به شبكه هاي DGPS تعداد ايستگاههاي بسيار بيشتري مورد نياز است. ضمنا نگهداري از اين ايستگاهها يكي از مسائل مهمي است كه بايد به طور مستمر مورد توجه قرار داشته باشد. بخش مهم ديگر سيستم ارتباطي بسيار قوي براي شبكه است كه مي بايست به طور دائم ميان كاربر و ايستگاه مركزي از یک سو، و ايستگاه دائمي با مركزي از سوی دیگر، به صورت دو طرفه وجود داشته باشد که اين ارتباط مي تواند از طريق امواج راديويي، تلفن موبايل يا اينترنت انجام گيرد.

اگرچه به نظر می رسد که ايجاد زیرساختار مورد نیاز و راه اندازی شبكه RTK در ابتداي امر مستلزم صرف هزينه نسبتا بالايي می باشد اما در عمل در دراز مدت نه­ تنها مقرون به صرفه است بلكه صحت و سرعت تعيين موقعيت را نيز افزايش مي دهد. به عبارت دیگر ايجاد يك شبكه ملي (يامنطقه اي)در يك كشور (با شهر)از اين لحاظ مقرون به صرفه و مفيد است كه با يكبار صرف هزينه، اين شبكه تا مدتها و به دفعات براي كاربردهاي مختلف قابل استفاده خواهد بود.

 

برای دانلود شبیه ساز GPS دو فرکانس لایکا بر روی آیکن زیر کلیک نمایید .

فرممت فایل : WinRAR که پس از خارج کردن از حالت فشرده به صورت فایل نصبی ظاهر میشود .

حجم فایل : 15.56 کیلو بایت

 پسورد فایل فشرده : surveying.ir

 

 

 

 

لطفا بر روی آیکن گوگل پلاس (g+1) کلیک نمایید و  ما را در گوگل محبوب کنید .





:: برچسب‌ها:
معرفی , روش , RTK , در , برداشت , با , جی پی اس , و , دقت , این , روش , و , جزئیات , دیگر ,
:: بازدید از این مطلب : 26316
|
امتیاز مطلب : 8
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
ن : محمد اژدهاکش
ت : یک شنبه 12 بهمن 1393
.
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید

/weblog/file/img/m.jpg
محسن در تاریخ : 1394/10/23/geomatncc - - گفته است :

با سلام و سپاس از زحمات شما
من فایل را دانلود کرد و موقع اکسترکت کردن پیغام میده که فرمتش ناشناخته است و بازش نمیکنه لطفا راهنمایی کنید


پاسخ: دوست گرامی این پیغام میتونه به دو دلیل ظاهر شده باشه. 1- خراب شدن فایل در حین دانلود که ناشی از تغییر ip سیستم شما در حین دانلود فایل بوده یعنوان مثال زمانی که شما دانلود رو آغاز کردید در زمان دانلود فیلتر شکن رو فعال کردیدو بلعکس . 2-قدیمی بودن نسخه نرم افزار Win RAR سیستم برای رفع این مشکل ابتدا آخرین نسخه نرم افزار Win RAR را دانلود کرده و نصب نمایید سپس مجددا فایل را از سایت دانلود کنید. در ضمن فراموش نکنید که در حین دانلود . IP سیستم رو تغییر ندید .

/weblog/file/img/m.jpg
رحمت اله در تاریخ : 1394/10/11/geomatncc - - گفته است :
پسورد فایل دانلود نگذاشتید لطفا پسورد بگذارید
پاسخ: پسورد فایل فشرده : surveying.ir


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








صفحات
نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
چت باکس
تبادل لینک هوشمند
پشتیبانی